Funkcje samochodowych systemów orurowań

Orurowanie to jedna z metod tuningu samochodów. Specjalne rury mogą być mocowane przed maską, jak również zakabinowo, pod progami i tylnym zderzakiem.

Orurowaniu są poddawane głównie samochody terenowe – picku-up’y, SUV-y, vany i minivany. Wynika to z kilku logicznych przesłanek. Po pierwsze, w większych pojazdach takie ozdoby łatwiej dostrzec. Po drugie, ,,terenówki” posiadają lepsze predyspozycje silnikowe, pozwalające na swobodne poruszanie się z dodatkową zabudową.

Nie tylko estetyka

Ładne, chromowane rury nie służą wyłącznie zdobieniu. Posiadają też walory praktyczne. To z tego względu zaczęto stosować je lata temu.

Orurowania miały pierwotnie chronić nadwozie przed uszkodzeniami podczas jazdy w trudnym terenie. Funkcję tę zachowały oczywiście do dziś, przyjmując przy okazji milszą dla oka stylistykę – komentuje specjalista KMG Bielsko-Biała, producenta zabudowań dla samochodów typu pick-up.

Jakie orurowanie wybrać?

W sprzedaży znajdziemy rury o różnym przekroju – od 60 do nawet 100 mm. Wiele z dostępnych konstrukcji jest wykonanych ze stali, poddawanej niklowaniu i chromowaniu. Niezależnie od wymiarów i materiału, orurowanie powinno posiadać homologację z literą ,,E”. Kwestię tę reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Obejmuje ono swoim zakresem samochody osobowe, ciężarowe i pojazdy specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, zarejestrowane w Polsce po 20 października 2007 r.

Zalety homologacji

Przepisy homologacyjne odnoszą się do orurowania zderzaka przedniego (z wyłączeniem urządzeń o masie poniżej 0,5 kg chroniących reflektory), są jednakowe na terenie całej Unii Europejskiej i wynikają z zasad bezpieczeństwa. ,,Chodzi o to, by przy określonej prędkości orurowanie absorbowało energię zderzenia tak jak nadwozie auta, co gwarantuje lepszą ochronę podczas kolizji bądź wypadku” – objaśnia ekspert KMG Bielsko-Biała.

Zakup orurowania

Cena orurowania samochodowego zależy m.in. od jego modelu, miejsca montażu i materiału wykonania. Najtańsze konstrukcje znajdziemy już za kilkaset złotych, choć w tym przypadku raczej nie warto oszczędzać. Droższe orurowania gwarantują okazalszy wygląd, ale też lepsze parametry ochronne. Rozsądne oferty to te oscylujące w granicach 1,5 tys. – 2,5 tys. złotych. Takie propozycje sprzedażowe znajdziemy m.in. na stronie producenta KMG.

śr. ocena 5 / głosów 3