Artykuł sponsorowany

Dobór papierów ozdobnych do techniki druku

Dobór papierów ozdobnych do techniki druku

Papiery ozdobne cieszą się w dzisiejszych czasach sporą popularnością. Dzięki nim możemy wykonać spersonalizowane zaproszenia, wizytówki, piękne opakowania oraz wiele innych przydatnych i przede wszystkim ładnych przedmiotów. Na papierach ozdobnych możemy umieścić dowolne nadruki, które pozwalają nadać im indywidualnego charakteru oraz dopasować je do naszych potrzeb. Jak dobierać papiery ozdobne do techniki druku?

Papiery ozdobne powlekane i niepowlekane do druku cyfrowego

Spora część papierów ozdobnych aktualnie dostępnych w sprzedaży nadaje się do zadrukowania metodą druku atramentowego lub laserowego. Jednak nie wszystkie papiery nadają się do zastosowania w ww. technikach; przykładowo – w druku atramentowym świetnie sprawdzą się papiery niepowlekane, również te z tłoczeniem lub fakturą. Faktura w przypadku papierów takich jak np. Elfenbens czy Pergamo nie jest żadną przeszkodą, ponieważ drukarki typu Ink-Jet zalewają atramentem wszystkie nierówności – w efekcie uzyskujemy zadruk na całej powierzchni druku. Ograniczeniem może tu być jedynie gramatura papieru. Większość domowych i biurowych drukarek atramentowych nie radzi sobie z gramaturami powyżej 220 g/m 2 – objawia się to zacinaniem papieru w urządzeniu i koniecznością wymiany arkusza. Oprócz papierów niepowlekanych, na rynku dostępny jest szereg papierów mających naniesioną powłokę. Zalicza się do nich zarówno papiery kredowane, jak i papiery perłowe oraz metalizowane. Niestety, ich zastosowanie w druku atramentowym jest mocno ograniczone z uwagi na wspomnianą powłokę, która stanowi barierę podczas wnikania atramentu w głąb papieru. Druk taki pozostaje nieutrwalony i łatwo da się go rozmazać palcem.

Jak to rozwiązać?

W przypadku papierów powlekanych lepszym wyborem będzie zastosowanie druku tonerowego, zwanego także laserowym lub cyfrowym. Cyfrowe urządzenia biurowe i domowe doskonale poradzą sobie z papierami o niższych gramaturach, zarówno w przypadku papierów powlekanych, jak i niepowlekanych. Należy jednak pamiętać, że w miarę zwiększania gramatury utrwalanie tonera staje się coraz trudniejsze. Ma to związek z grubością papieru oraz przenikaniem ciepła, które jest niezbędne do utrwalenia tonera na powierzchni papieru. Większość papierów ozdobnych produkowana jest w zakresie gramatur 100 – 120 g/m 2 oraz 220 – 350 g/m 2 – i o ile w przypadku pierwszej grupy możliwe jest wykonanie zadruku w warunkach domowych, o tyle chęć zadruku papierów o wyższych gramaturach niesie za sobą konieczność sięgnięcia po bardziej profesjonalne urządzenia. Z pomocą przyjdą tutaj wolnostojące urządzenia departamentowe oraz profesjonalne maszyny drukujące – te drugie pozwalają uzyskać wydruk na papierach o gramaturach sięgających 300, a nawet 350 g/m 2. Ważnym czynnikiem przy doborze papieru ozdobnego i urządzenia drukującego jest również wpływ barwy podłoża papierowego na kolorystykę odwzorowanego obrazu. W tym przypadku urządzenia oparte o technikę suchego tonera będą mniej wrażliwe na barwę stosowanego podłoża i pozwolą uzyskać zbliżoną do założonej kolorystykę wydruku.

Druk stało-atramentowy

Jednym z urządzeń, które jest często wykorzystywane przez producentów zaproszeń do zadruku papierów ozdobnych, jest drukarka stało-atramentowa. Technologia ta nie należy do popularnych, ale daje dobre wyniki przy zadruku większości papierów ozdobnych, w tym papierów metalizowanych, fakturowanych, ekologicznych oraz transparentnych. Jedyną jej wadą jest niska odporność mechaniczna druku, który jest podatny na zarysowania. Druk ten nie lubi również przetwarzania w wysokich temperaturach, w związku z czym laminowanie, złocenie folią czy foliowanie nie jest zalecane jako sposób zabezpieczenia lub wykończenia druku.

Druk białym tonerem

Biorąc pod uwagę szeroki wachlarz oferowanych na rynku papierów ozdobnych, ich strukturę, kolorystykę, szorstkość powierzchni, a także dostępne gramatury, doskonałym rozwiązaniem pozwalającym w pełni wykorzystać  potencjał drzemiący w papierach ozdobnych jest wykorzystanie druku białym tonerem. Do tej pory wszystkie papiery w ciemniejszych barwach skazane były na wykorzystanie jako bazy do zaproszeń lub kart okolicznościowych. Zastosowanie druku kryjącą bielą daje możliwość stworzenia wyjątkowych wizytówek, etykiet, zaproszeń, ulotek reklamowych, a nawet teczek. Jedynym ograniczeniem jest tutaj ludzka wyobraźnia. Jeżeli szukamy naprawdę dużego wyboru papierów, które sprostają naszym pomysłom, warto sprawdzić ofertę takich hurtowni papieru, jak np. PaperCast – znajdziemy tam wszystkie wymienione w powyższym artykule rodzaje i wiele więcej, jak np. papiery transparentne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.