Artykuł sponsorowany

Cechy tuszów solwentowych

Cechy tuszów solwentowych

Druk solwentowy rozwinął się wraz z potrzebą tworzenia coraz bardziej widocznych reklam zewnętrznych. Jest techniką wielkoformatowego druku cyfrowego, która stała się alternatywą dla sitodruku i praktycznie zepchnęła go na dalszy plan w momencie, gdy zaczęto projektować grafiki dużych formatów. Ta dominacja solwentu nad serigrafią, lecz wyraźnie zaznaczmy, że tylko w odniesieniu do druku wielkoformatowego, stała się możliwa dzięki specjalnym cechom tuszów solwentowych. Jakie to cechy?

Co znajdziemy w składzie tuszów solwentowych?

Gdy w latach 90-ch ubiegłego wieku druk wielkoformatowy zdobywał coraz większa popularność, pojawiła się potrzeba opracowania tuszów, które zapewnią dobrą jakość i trwałość grafiki, a jednocześnie sprawdzą się w druku na różnych, również niewsiąkliwych podłożach drukowych. Takich podłoży używa się bowiem do tworzenia m.in. billboardów, szyldów czy dużych reklam samochodowych.

Tradycyjne tusze wodne nie miały szans na zdanie egzaminu zarówno w starciu z zewnętrznymi warunkami atmosferycznymi, jak i z trudnymi nośnikami druku. Lepszym rozwiązaniem stały się tusze na bazie rozpuszczalników organicznych, czyli tusze solwentowe.       

Mocne strony tuszów solwentowych

Tusze bazujące na rozpuszczalnikach rozprawiły się z większością problemów, z którymi zetknęła się wielkoformatowa reklama zewnętrzna. Zapewniły dobrą trwałość druku nie dość, że na szerokiej gamie podłoży, to jeszcze na nośnikach funkcjonujących w różnych warunkach atmosferycznych i z reguły bardziej narażonych na uszkodzenia mechaniczne. Tusze te potwierdziły swoją odporność na działanie promieni UV, przez co grafika wykonana techniką solwentową przez długi czas zachowuje intensywność kolorów. Natomiast gorzej w przypadku solwentu wypada odporność druku na ścieranie, jednak dla zwiększenia ochrony można zastosować laminat lub po prostu wybrać tusz, który w lepszym stopniu zapewni tą właściwość. Takie tusze opracowała firma FUJIFILM Sericol Polska.

Specjalnie dla drukarni stosujących solwent opracowaliśmy kilka serii tuszów Color+, dopasowując każdą z tych serii do najpopularniejszych maszyn wielkoformatowych. Dzięki temu każda drukarka, której dedykowana jest dana seria naszych tuszów solwentowych, może pracować z najwyższą efektywnością, otrzymując jasne, żywe kolory druku. Druk solwentowy z użyciem naszych produktów nie wymaga zastosowania dodatkowych czynności prepress czy postpress, a mimo to jego trwałość jest przynajmniej wystarczająca dla projektów realizowanych na potrzeby reklamy zewnętrznej. Tusze Color+ charakteryzuje m.in. duża szybkość schnięcia, mocne nasycenie kolorów, ale też odporność na blaknięcie spowodowane działaniem słońca czy wysoka odporność mechaniczna – objaśnia przedstawiciel FUJIFILM Sericol Polska.   

Wady tuszów stosowanych w druku solwentowym

Choć niewątpliwie licznych zalet, druk solwentowy ma też swoje wady. W pierwszej kolejności do tych wad zalicza się szkodliwość tuszów stosowanych w tej technice, które jako produkty na bazie agresywnych rozpuszczalników, z jednej strony zapewniają doskonałą przyczepność druku do różnych, również trudnych podłoży, z drugiej jednak nie są obojętne dla zdrowia i środowiska. Szkodliwy jest zwłaszcza rozpuszczalnik o bardzo intensywnym zapachu, nazywany cykloheksanonem.

Podczas procesu druku, a głównie na etapach  suszenia i utrwalania grafiki, toksyczne związki cykloheksanonu wydostają się do powietrza pod postacią oparów. Pewnym, choć w pełni niewystarczającym rozwiązaniem dla tego problemu jest montaż zaawansowanego systemu wentylacji, w który powinna wyposażyć się każda drukarnia solwentowa. Natomiast zgodnie z powiedzeniem, że potrzeba jest matką wynalazków, druk solwentowy zaczął rozwijać się w kierunku zmniejszenia poziomu agresywności tuszów na bazie rozpuszczalników. W ten sposób powstał podział na tzw. hard solvent, mild solvent i eco solvent.  

Tusze solwentowe - twarde, mild i eco

Tusze solwentowe dzielą się obecnie na tusze twarde, mild i eco, a jest to podział wynikający z różnic w składzie tych produktów. Wykorzystywany głównie w projektach reklamy zewnętrznej, gdyż wyjątkowo trwały solwent twardy jest równocześnie najbardziej szkodliwy dla środowiska z uwagi na wysoką zawartość w tuszach opisanego wyżej cykloheksanonu. W tuszach mild solwentowych znajduje się mniejsza ilość tego samego rozpuszczalnika, dlatego są bardziej przyjazne środowisku, jednak z tego samego powodu także mniej trwałe. Różnica w trwałości projektów hard solvent i mild solvent jest znacząca, ponieważ w przypadku pierwszych grafika zachowuje dobrą jakość nawet do 7 lat, w drugich zaledwie około dwóch. Mimo to, mild solvent stosowany jest jako alternatywa druku, wobec którego wymagana jest mniejsza trwałość, np. do wykonania często wymienianych billboardów.

Z kolei producenci tuszów eco solwentowych całkowicie rezygnują z dodawania do nich rozpuszczalników. Bazą w przypadku tych tuszów jest w stu procentach ekologiczny kwas mlekowy. Dzięki temu eco solvent zdobył całkiem sporą popularność jako technika druku grafiki w wielkoformatowych reklamach wewnętrznych.

W ostatnim czasie dynamicznie rozwija się także druk lateksowy, którym można zastąpić solwent. Jest to już jednak temat na kolejny artykuł.    

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.