Agregaty chłodnicze z napędem elektrycznym do samochodów dostawczych
Transport pewnych produktów wymaga zapewnienia im odpowiednich warunków. Doskonałym przykładem są tutaj różnego rodzaju artykuły spożywcze, które potrzebują dość niskiej temperatury, by zachowały swoją świeżość, właściwości odżywcze i walory smakowe. Urządzeniami, które są w stanie obniżyć temperaturę wewnątrz pojazdów dostawczych do wymaganego poziomu są agregaty chłodnicze z napędem bezpośrednim.
Czym są agregaty chłodnicze z napędem bezpośrednim?
Agregaty chłodnicze z napędem bezpośrednim to urządzenia pozwalające dostosować dowolny pojazd dostawczy z izolowaną i zamykaną komorą ładunkową do przewozów towarów wrażliwych termicznie, czyli samochód chłodnię. To rozwiązanie chętnie wykorzystywane między innymi przez lokalnych producentów i hurtowników, którzy potrzebują środka transportu zapewniającego odpowiednią temperaturę przewożonym produktom, a jednocześnie nie chcą inwestować w specjalistyczne pojazdy. Agregaty chłodnicze przeznaczone do indywidualnego montażu odznaczają się wysoką skutecznością i są w stanie zapewnić warunki zarówno dla produktów chłodzonych, jak i mrożonych. Urządzenia są zasilane z akumulatora samochodu. W praktyce jedynym istotnym elementem, w który powinien być wyposażony pojazd, jest alternator o zwiększonej wydajności, minimum 120 Amp. Agregaty zasilane z akumulatora pojazdu, powinny pracować tylko przy uruchomionym silniku, co zabezpieczy przed rozładowaniem akumulatora. W większości urządzeń stosuje się zabezpieczenia przeciw rozładowaniu akumulatora pojazdu.
Przykłady agregatów
Jednym z uznanych producentów agregatów chłodniczych z napędem bezpośrednim jest amerykańska marka Carrier – jej produkty znajdziemy w ofercie firmy Thermo Technica.
- Neos 100S Truck Refrigeration Unit – agregat napędzany od alternatora, przeznaczony do pojazdów o kubaturze do 6 m3, dostępny w wersjach Slim i Split. Wydajność chłodnicza przy temperaturze otoczenia 30 stopni wynosi – w zależności od rodzaju napędu (silnikowy lub zasilanie elektryczne) oraz temperatury wewnątrz komory ładunkowej od 450 do 1190 W.
Dodatkowo istnieje możliwość zastosowania agregatów napędzanych sprężarką chłodniczą zasilaną od silnika pojazdu za pomocą pasa klinowego. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać znacznie większe wydajności chłodnicze urządzenia i może być stosowane w pojazdach ze znacznie większymi skrzyniami ładunkowymi. Jedynym warunkiem jest możliwość zamontowania sprężarki chłodniczej przy silniku pojazdu.
Przykładowo wymienić można agregaty :
- Xarios 300 – agregat ten wyposażony jest w płaski parownik, który nie zajmuje dużo miejsca w komorze ładunkowej pojazdu. Przeznaczone są do pojazdów z zabudową chłodniczą o pojemności od 8 do 43 m3. Wydajność chłodnicza mieści się w granicach od 760 do 3060 W. Dzięki zastosowani zaawansowanego sterownika oraz bezszczotkowych wentylatorów, agregaty tego typu charakteryzują się wysoką niezawodnością i dłuższym okresem eksploatacji.
- Viento 200 R134a – to proste w montażu i obsłudze agregaty przeznaczone do pojazdów o kubaturze do 28 m3. Ich cechą charakterystyczną jest bardzo niska masa – ważą zaledwie 20 kg. Jednocześnie oferują szeroki zakres wydajności chłodniczej – od 660 do 1930 W.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana