Artykuł sponsorowany

Sprawozdanie finansowe a analiza finansowa. Definicja i charakterystyka pojęć

Sprawozdanie finansowe a analiza finansowa. Definicja i charakterystyka pojęć

Prowadzenie działalności gospodarczej nierozerwalnie wiąże się z dokładnym śledzeniem sytuacji finansowej firmy. Dzięki temu przedsiębiorca jest w stanie ocenić, czy firma posiada stabilną pozycję na rynku, czy rozwija się w przewidywanym sposób, czy podjęte w przeszłości działania przyniosły oczekiwany skutek, czy może jednak trzeba wprowadzić pewne zmiany do dotychczasowej strategii – a jeśli tak, to jakie będą najbardziej oczekiwanie. Podstawowymi narzędziami, służącymi ocenie tej sytuacji, są sprawozdanie finansowe oraz analiza finansowa.

Czym jest sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe to nic innego, jak zbiór suchych danych na temat sytuacji finansowej danego przedsiębiorstwa, w tym wyników finansowych działalności oraz przepływu środków pieniężnych w firmie. Sprawozdania finansowe przygotowywane są na zakończenie roku rozrachunkowego, w dniu zamknięcia ksiąg rachunkowych. Każde sprawozdanie finansowe powinno spełniać pewne warunki formalne, ujęte w Ustawie o rachunkowości – należy do nich między innymi właściwe zatytułowanie sprawozdania, podanie danych firmy, którego dotyczy, okresu rozliczeniowego, waluty, stopnia zaokrąglenia kwot etc. Każde sprawozdanie powinno zostać zatwierdzone przez organ zatwierdzający nie później niż po upływie 6 miesięcy od dnia bilansowego oraz skonsolidowane nie później niż 8 miesięcy od tej samej daty.

Czym jest analiza finansowa?

Analiza finansowa jest elementem analizy ekonomicznej, ta z kolei jest częścią kompleksowej analizy działalności przedsiębiorstwa. Opiera się ona między innymi na interpretowaniu danych ujętych w sprawozdaniach finansowych, w celu uzyskania szczegółowych informacji na temat sytuacji finansowej przedsiębiorstwa – informacje te służą tworzeniu strategii zarządzania firmą, są również wykorzystywane przez jego otoczenie, np. kredytodawców, inwestorów, kontrahentów i inne podmioty. Więcej informacji o sprawozdaniach i analizach finansowych znajdziemy w fachowej literaturze, poświęconej tematyce rachunkowości. Internetowa Księgarnia Ekonomiczno-Prawna oferuje szeroki wybór tytułów traktujących o tych i o innych zagadnieniach ekonomicznych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.