Artykuł sponsorowany

Sporządzanie sprawozdania finansowego. Co trzeba wiedzieć?

Sporządzanie sprawozdania finansowego. Co trzeba wiedzieć?
Spośród wielu obowiązków formalnych i rozliczeniowych, spoczywających na przedsiębiorcy, przychodzi na myśl przed wszystkim prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg przychodów i rozchodów, kadr i płacac, płacenie podatków. Tymczasem nie mniej ważne jest sporządzenie sprawozdania finansowego. Jakiego rodzaju  firmy, w jakim terminie i w jaki sposób powinny przygotowywać takie sprawozdanie? Sprawozdanie roczne jest istotnym dokumentem, bo powinny się w nim znaleźć wszystkie najważniejsze informacje o finansach przedsiębiorstwa  z ostatniego roku. Ważnym pojęciem jest dzień bilansowy – to dzień, na który sporządza się rzeczone sprawozdanie.  Inny ważny termin to rok obrotowy firmy, czyli okres rozliczenia z właścicielami przedsiębiorstwa i innymi użytkownikami sprawozdań. Najczęściej rok obrotowy pokrywa z się z rokiem kalendarzowym – wyjaśnia specjalista z Kancelarii biegłego rewidenta PC Partner -   Wówczas ostatni dzień roku kalendarzowego jest zarazem dniem bilansowym. Jakie firmy muszą przygotować sprawozdanie? Sprawozdanie muszą sporządzić firmy, które, z różnych powodów, np. z powodu wysokości przychodów, są zmuszone do prowadzenia ksiąg rachunkowych firmy, oraz te, które dobrowolnie zdecydowały się na ewidencjonowanie za pomocą ksiąg rachunkowych. Należą do nich:
  • osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
  • spółki kapitałowe – np. spółki z o.o.
  • spółki osobowe – np. spółki jawne
Obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego spoczywa na kierowniku danej jednostki. Jeśli przychody osoby fizycznej, spółki jawnej partnerskiej, wynoszą poniżej dwóch milionów euro, nie obowiązuje ich przedstawianie sprawozdania finansowego. Wówczas wystarczy, że napiszą oświadczenie o braku obowiązku sporządzenia tego sprawozdania i złożą je w odpowiednim oddziale Krajowego Rejestru Sądowego. Uwaga na daty i terminy – oświadczenie należy złożyć do 6 miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego. Elementy sprawozdania finansowego Sporządzając sprawozdanie finansowe, w bilansie  należy ująć stany aktywów i pasywów z dnia kończącego  bieżący i poprzedni rok obrotowy. Kolejne elementy sprawozdania to rachunek zysków i strat, informacja dodatkowa, do których załączamy:   sprawozdanie z działalności (w przypadku spółek kapitałowych, spółek komandytowo-akcyjnych i innych, w których jest to wymagane), uchwały zatwierdzające te dokumenty, uchwałę o podziale zysku lub pokryciu straty, sprawozdanie biegłego rewidenta (gdy sprawozdanie finansowe było przez niego audytowane).

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.