Artykuł sponsorowany

Podstawowe zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Podstawowe zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Księgi rachunkowe (księgi handlowe, pełna księgowość) służą przechowywaniu informacji dotyczących majątku przedsiębiorstwa oraz wszystkich zachodzących w nim procesów gospodarczych. Dokładne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w Polsce opisuje Ustawa o rachunkowości. Przyjrzyjmy się najważniejszym regułom, których należy przestrzegać, prowadząc pełną księgowość.

Księgi handlowe przedsiębiorstwa należy prowadzić w języku polskim i w polskiej walucie, a dokumentowane zdarzenia gospodarcze przedstawiać w sposób systematyczny i chronologiczny. To jednak nie wszystkie zasady, obowiązujące podczas prowadzenia pełnej księgowości.

Zasady prowadzenia pełnej księgowości

Aby ewidencja księgowa spełniała wymogi opisane w Ustawie o rachunkowości, musi być prowadzona rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco – wymienia nasz rozmówca z ASK-Finance w Katowicach.

Rzetelność prowadzenia ksiąg handlowych oznacza, że wszystkie wprowadzone dane odzwierciedlają stan rzeczywisty; zapisy w księgach muszą być zgodne z prawdą. Zasada bezbłędności odwołuje się do poprawności i kompletności informacji wprowadzanych do ewidencji; zdarzenia muszą być odnotowywane w sposób ciągły, a wszelkie obliczenia dokonywane bezbłędnie. Księgi rachunkowe są sprawdzalne, jeżeli możliwa jest weryfikacja zawartych w nich zapisów, stanów sald i procedur obliczeniowych; oznacza to, że wszystkie zapisy powinny być odpowiednio udokumentowane. Bieżące prowadzenie księgowości nie dopuszcza powstawania opóźnień i zaległości, co pozwala na terminowe sporządzanie pozostałych sprawozdań.

Dowody księgowe – podstawa zapisu w ewidencji

Każde zdarzenie, które nastąpiło w danym okresie sprawozdawczym, musi być odnotowane w księdze rachunkowej w postaci zapisu. Z kolei każdy zapis w księdze musi być potwierdzony dowodem stwierdzającym dokonanie operacji gospodarczej. Dowody księgowe dzielone są ze względu na jednostkę wystawiającą i przeznaczenie na: zewnętrzne obce, zewnętrzne własne i wewnętrzne.

Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej 6 składników: określenie rodzaju dowodu i nr identyfikacyjny, określenie stron dokonujących operacji gospodarczej, opis i wartość operacji, datę dokonania operacji i sporządzenia dowodu, podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano bądź od której przyjęto składniki aktywów, stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w ewidencji.

W powyższym tekście poruszyliśmy zaledwie kilka podstawowych zagadnień związanych z prawidłowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Prowadzenie pełnej księgowości jest zadaniem trudnym i czasochłonnym, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na powierzenie tego obowiązku zewnętrznym biurom rachunkowym, co jest praktyką zgodną z obowiązującym prawem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.