Artykuł sponsorowany

Kto może skorzystać z ryczałtu ewidencjonowanego?

Kto może skorzystać z ryczałtu ewidencjonowanego?

Polskie prawo przewiduje możliwość wyboru jednej z kilku form opodatkowania. Przedsiębiorcy, decydując o tym, w jaki sposób będą płacić podatki, konsultują się z doradcami oraz księgowymi. Może mieć to kluczowy wpływ na kondycję finansową firmy. Jedną z możliwych opcji jest tak zwany ryczałt ewidencjonowany. Kto może zdecydować się na właśnie taki sposób opodatkowania?

Kiedy można skorzystać z opcji płacenia ryczałtu ewidencjonowanego?

Ryczałt ewidencjonowany to forma opodatkowania, która gwarantuje, że wymiar podatku będzie naliczany jedynie od przychodu. Osoba zobowiązana do jego płacenia nie będzie mogła tym samym odliczać od niego kosztów uzyskania tego przychodu.

Nie wszyscy mogą zdecydować się na ryczałt ewidencjonowany. Możliwość taką mają ci, którzy prowadzą indywidualną działalność gospodarczą, a także spółki osobowe. Nie jest to jednak jedyny warunek – bardzo ważne jest również kryterium dochodowe. Przedsiębiorcy wybierający ryczałt nie mogą osiągać dochodów większych niż 250 000 euro rocznie. Limit ten nie dotyczy osób, które podczas pierwszego roku prowadzenia działalności gospodarczej przekroczyły jego górną granicę. Będą ona mogły ponownie skorzystać z ryczałtu ewidencjonowanego w następnym okresie rozliczeniowym.

O zamiarze zastosowania tej formy opodatkowania musi zostać zawsze powiadomiony naczelnik urzędu skarbowego.

Stawka ryczałtu ewidencjonowanego może wynosić od 2% do 20%. Jej wysokość zależy od rodzaju działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę. Decyzja, czy warto wybrać taki sposób naliczania i płacenia podatku, powinna zapaść po konsultacji z doświadczonym księgowym. Są sytuacje, kiedy ryczałt jest szczególnie opłacalny dla podatnika” – mówi specjalista z Biura Księgowego Ewy Gąsiorek.

Kiedy skorzystanie z ryczałtu ewidencjonowanego nie jest możliwe?

Niestety, ta uproszczona forma opodatkowania nie jest rozwiązaniem dla wszystkich. Bywa, że mimo spełnienia wymogów formalnych dotyczących limitu wysokości przychodów i formy działalności gospodarczej, przedsiębiorca nie może płacić ryczałtu ewidencjonowanego. Mówi o tym dokładnie ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W tej niekorzystnej sytuacji są osoby zajmujące się udzielaniem pożyczek pod zastaw, doradztwem finansowym, działalnością detektywistyczną, ochroniarską, reklamową, handlem częściami do pojazdów mechanicznych. Ryczałt nie może być płacony w przypadku prowadzenia apteki. O uproszczonej księgowości nie mogą myśleć także ci, których wyroby są obciążone podatkiem akcyzowym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.