Artykuł sponsorowany

Księgowość uproszczona bez tajemnic

Księgowość uproszczona bez tajemnic

Dokumentowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych w prowadzonych księgach ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem oraz umożliwia rzetelne rozliczenia podatkowe. W przypadku firm, które wykonują działalność na mniejszą skalę, prowadzenie pełnej księgowości byłoby zbyt uciążliwe. Dlatego w niektórych przypadkach przedsiębiorcy mogą się zdecydować na prowadzenie księgowości uproszczonej.

Kto i kiedy może korzystać z księgowości uproszczonej?

Prowadzenie księgowości jest skomplikowane nie tylko ze względu na wciąż zmieniające się przepisy, ale także z powodu złożoności wszystkich procesów potrzebnych do właściwego rejestrowania każdego zdarzenia gospodarczego. Ustawa o rachunkowości, która precyzyjnie reguluje zasady, na jakich prowadzi się księgi, jest bardzo obszerna, a liczba koniecznych do sporządzania dokumentów bardzo duża. Składają się na nią zarówno zapisy prowadzone w księgach handlowych, jak i przygotowywane co roku sprawozdania w postaci bilansu oraz rachunku zysków i strat. W przypadku niektórych firm konieczne jest też prowadzenie audytów. Istnieje jednak możliwość uniknięcia tak rozbudowanych obowiązków i stosowania księgowości uproszczonej. Żeby móc skorzystać z tej formy, firma musi jednak spełniać określone warunki.

Pełna księgowość jest obowiązkowa dla wszystkich spółek prawa handlowego, zarówno kapitałowych, jak i osobowych. Muszą ją prowadzić przedsiębiorstwa działające w formie spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne. Pozostałe podmioty, czyli osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki cywilne, jawne oraz partnerskie, o ile nie przekroczą w poprzednim roku obrachunkowym przychodów o równowartości 2 milionów euro, mogą zdecydować się na prowadzenie księgowości w formie uproszczonej – wyjaśnia pracownik Biura Usług Księgowych Duet, które specjalizuje się w obsłudze księgowej firm, fundacji i wspólnot mieszkaniowych.

Księgowość uproszczona może być prowadzona w dwóch formach. W przypadku większości firm będzie to księga przychodów i rozchodów (KPIR), a w przypadku osób rozliczających się podatkiem ryczałtowym będzie to ewidencja przychodów. Opodatkowanie ryczałtowe jest jednak możliwe wyłącznie w przypadku firm, których przychody nie przekroczyły w ubiegłym roku 250 tysięcy euro, a dodatkowym warunkiem jest prowadzenie działalności o ściśle określonym charakterze, m.in. handlowej, gastronomicznej czy budowlanej.

Jak wygląda księgowość uproszczona?

Prowadzenie księgowości w formie księgi przychodów i rozchodów wiąże się z dokonywaniem wpisów w postaci elektronicznej lub papierowej w zestawieniu, wykonanym według wzoru określonego w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Poza tym niezbędne jest prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz w przypadku, gdy firma jest podatnikiem VAT, także rejestru sprzedaży i zakupu VAT. Od 2020 roku nie jest już konieczne prowadzenie ewidencji wyposażenia.

Księga podatkowa powinna być zakładana na każdy kolejny rok obrachunkowy, od 1 stycznia. Jeśli przedsiębiorstwo rozpoczyna działalność w ciągu roku, księgę zakłada się w momencie rozpoczęcia działalności. Choć w przypadku prowadzenia księgowości uproszczonej nie ma wymogu formalnego, by obsługę księgi powierzyć biuru rachunkowemu, jest to najprostszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem, ze względu na zawiłość przepisów podatkowych i zakres potrzebnej wiedzy.

W księdze podatkowej muszą być zapisywane wszystkie przychody osiągane przez firmę, a także ponoszone koszty prowadzenia działalności. Znajdą się tu więc kwoty uzyskane ze sprzedaży towarów czy świadczenia usług, ale także środki otrzymane za sprzedaż środków trwałych czy elementów wyposażenia. Koszty ujmowane w księdze to wyłącznie wydatki ściśle związane z prowadzoną działalnością, będą to więc np. zakupy towarów, niezbędnego sprzętu czy wypłacane wynagrodzenia. Wszystkie operacje są księgowane na podstawie uzyskanych lub wystawionych dowodów księgowych: faktur, rachunków czy dowodów opłat.

Prowadzenie ewidencji przychodów na potrzeby rozliczeń podatku ryczałtowego jest jeszcze prostsze, ponieważ w takim przypadku nie ma konieczności dokumentowania ponoszonych kosztów. Przedsiębiorca rejestruje więc wyłączenie uzyskiwane przez siebie przychody ze sprzedaży lub świadczenia usług. W przypadku gdy firma jest aktywnym podatnikiem VAT, konieczne jest jednak również prowadzenie ewidencji zakupów i sprzedaży na potrzeby tego podatku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.