Artykuł sponsorowany

Jakie podatki musi płacić polski przedsiębiorca?

Jakie podatki musi płacić polski przedsiębiorca?

Obowiązujące przepisy wymagają tego, aby właściciele firm płacili podatki. Ta danina na rzecz państwa jest w dalszej kolejności źródłem finansowania wszystkich sektorów publicznych. System podatkowy jest dosyć skomplikowany, a przepisy co jakiś czas zmieniają się. Dlatego warto sobie przypomnieć, jakie podatki są wymagane dla przedsiębiorców. Pozwoli to na dopełnienie swoich obowiązków jako płatnika.

Podatek dochodowy

Podatek dochodowy to należność, której płacenie jest uzależnione od generowanych zysków. Podatnicy mają jednak możliwość wyboru dogodnej dla nich formy jego naliczania i uiszczania.

Przedsiębiorca może zdecydować się na tak zwaną skalę podatkową. Zgodnie z nią należność wobec państwa wynosi 17% lub 32% od uzyskiwanych dochodów. Wysokość podatku jest ściśle uzależniona od wysokości zysków. 17% podatku zapłacą ci, którzy osiągnęli w roku rozliczeniowym dochód nie większy niż 85 528 zł. Pozostali zapłacą 32% - ale od nadwyżki.

Inną formą jest podatek liniowy. Jego wysokość zawsze, niezależnie od generowanych dochodów będzie wynosiła 19%. Natomiast wybór ryczałtu gwarantuje to, że podatek będzie naliczany od przychodów, a nie jak w pozostałych przypadkach od dochodów. Jego stawka jest uzależniona od branży, w jakiej działa przedsiębiorca i może wynosić od 3% do 20%.

Alternatywą jest również karta podatkowa. Dzięki niej wysokość podatku jest ustalana w oparciu o takie dane jak rodzaj i miejsce wykonywania działalności – w tym na podstawie liczby mieszkającej tam ludności czy wieku podatnika.

Polskie przepisy podatkowe są dosyć zawiłe i skomplikowane. Jednak wybór odpowiedniej formy opodatkowania ma kluczowy wpływ na rentowność firmy i jej płynność finansową. Przedsiębiorcy może być trudno podjąć decyzję, na jaki rodzaj podatku się zdecydować. Dlatego warto w tej kwestii poprosić o pomoc specjalistów, czyli osoby na co dzień zajmujące się księgowością” – mówi ekspert z firmy ZARZĄDZANIE BIZNES FINANSE.

O jakich jeszcze podatkach powinien pamiętać przedsiębiorca?

Obowiązkowym podatkiem jest podatek VAT. Ten podatek od towarów i usług dotyczy wartości dodanej oraz obejmuje etap produkcji, a także dystrybucji dóbr. Stawka VAT wynosi 23%, 8% i 5%.

Niektórzy przedsiębiorcy są również właścicielami nieruchomości. Muszą oni pamiętać o uiszczaniu co roku podatku od nieruchomości. Jego wysokość ustala burmistrz, prezydent albo wójt.

W przypadku zawierania umów – na przykład sprzedaży - z osobami, które nie prowadzą działalności gospodarczej, przedsiębiorca zapłaci podatek od czynności cywilnoprawnych. To, jaką będzie miał on wysokość, zależy od rodzaju umowy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.