Artykuł sponsorowany

Jak prowadzić księgowość w małej firmie?

Jak prowadzić księgowość w małej firmie?

Małe firmy mają prawo do prowadzenia tak zwanej księgowości uproszczonej. Ten sposób dokumentowania działań gospodarczych jest oparty przede wszystkim na wypełnianiu księgi przychodów i rozchodów. Oprócz tego, właściciele niewielkich firm są zobowiązani do opłacania składek na ubezpieczenie społeczne oraz prowadzenia rejestru VAT. Wszystkie sposoby ewidencji wymagają spełnienia określonych warunków. Na czym polega księgowość w formie uproszczonej?

Księga przychodów i rozchodów – najważniejsze założenia

Księga przychodów i rozchodów jest podstawowym urządzeniem księgowym służącym do ewidencji bieżących działań gospodarczych w formie uproszczonej. Księgę przychodów i rozchodów mogą prowadzić przedsiębiorcy korzystający z podatku liniowego lub opodatkowania według skali podatkowej. Jest to więc szczególnie skuteczne narzędzie dla niewielkich firm. Skrupulatnie prowadzona księga przychodów i rozchodów umożliwia kontrolę dochodów i wydatków firmy. Oprócz tego stanowi podstawę do wyliczenia zobowiązań podatkowych. Zapisy w księdze przychodów i rozchodów powinny być rzetelne i bezbłędne. Przedsiębiorca musi zadbać o odpowiednie udokumentowanie wszelkich wydatków oraz przychodów, które zarejestrowano w firmie.

Zasady prowadzenia rejestrów VAT w małych firmach

Podatek od towarów i usług, czyli podatek VAT, jest świadczeniem obowiązkowym dla wszystkich sprzedawców oraz nabywców. Wysokość podatku VAT jest naliczana na podstawie wartości netto transakcji kupna – sprzedaży. Co to oznacza dla właściciela małej firmy? Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem musi prowadzić tak zwany rejestr VAT. W skład rejestru VAT wchodzą wszelkie zakupy oraz sprzedaże przeprowadzone przez firmę. Na podstawie wprowadzonych danych przedsiębiorca może wypełnić deklarację rozliczeniową VAT – 7 lub VAT – 7K. W razie problemów z uzupełnieniem dokumentu warto skorzystać z pomocy profesjonalnych biur rachunkowych, takich jak Biuro Rachunkowe mgr inż. Jolanty Krzyształowskiej. Należy pamiętać, że deklarację trzeba złożyć najpóźniej 25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym.

Składki ZUS dla niewielkich przedsiębiorstw – krótka charakterystyka

W zakres księgowości małych firm wchodzą też składki na ubezpieczenie społeczne. Zasady rozliczania zobowiązań są uzależnione od ilości zatrudnionych w firmie pracowników. Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, musi opłacić składki do 10. dnia każdego miesiąca. Natomiast właściciel zatrudniający pracowników może wypełnić zobowiązanie do 15 dnia miesiąca. Deklaracja rozliczeniowa ZUS obejmuje wszystkie składki oraz świadczenia firmy, dlatego jej poprawne uzupełnienie jest bardzo istotne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.