Artykuł sponsorowany

Jak audyt kadrowo-płacowy wpływa na sytuację w przedsiębiorstwie?

Jak audyt kadrowo-płacowy wpływa na sytuację w przedsiębiorstwie?

Audyt księgowo-płacowy na ogół wykonuje się w spółkach przed przejęciem w nich obsługi kadrowej i płacowej przez firmę zewnętrzną. Jednak można przeprowadzić go także w przypadku połączenia spółek, przejęcia pracowników czy przy zakupie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Czasami audyt tego typu wykonuje się również na zlecenie zarządu spółki dla celów zarządczych.

Czym jest audyt kadrowo-płacowy?

Audyt kadrowo-płacowy to nic innego, jak kompleksowe zbadanie prawidłowości naliczeń wynagrodzeń i poprawności prowadzenia dokumentacji pracowniczej w danym okresie. Audyt dotyczy wszystkich zatrudnionych osób lub tylko ich części, w zależności od preferencji firmy, która audyt zleciła. Celem jest sprawdzenie rzetelności prowadzenia spraw kadrowo-płacowych, ustalenie wszelkiego rodzaju nieprawidłowości w tym zakresie i przedstawienie rekomendowanych działań o charakterze naprawczym. Audyt kadrowo-płacowy dotyczyć może obejmować sprawdzenie wszystkich procesów zachodzących w spółce w zakresie kadr i płac lub koncentrować się tylko na ich wybranej części. Takimi audytami zajmuje się przykładowo firma Lidmar.

Co dokładnie jest sprawdzane podczas audytu

W czasie audytu kadrowo-płacowego s prawdza się sposób udzielania urlopów, prowadzenie ewidencji czasy pracy oraz kontroluje poprawność naliczania wysokości wynagrodzeń czy rozliczeń z różnego typu instytucjami publiczno-prawnymi. Przed przeprowadzeniem takiego audytu podpisywana jest stosowna umowa. Wynikają  z niej warunki wykonania umowy, konieczność zachowania tajemnicy firmy i sporządzenie na koniec audytu kadrowo-płacowego odpowiedniego protokołu.

Jakie korzyści daje przeprowadzenie audytu?

Zlecenie audytu kadrowo-płacowego firmie zewnętrznej jest okazją do uniknięcia różnego rodzaju problemów, które mogą mieć miejsce w przypadku wykrycia przez ZUS,  urząd skarbowy czy PIP wszelkiego typu nieprawidłowości w przedsiębiorstwie. Profesjonalny audyt pomaga wyeliminować możliwe błędy, a jednocześnie i zoptymalizować procedury związane z obsługą pracowników. W ten sposób można dokonać korekty jeszcze przed ewentualną kontrolą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy Państwowej Inspekcji Pracy. Kontrola jest rekomendowana oczywiście przede wszystkim w przypadku dużych firm i to nawet wtedy, gdy dysponują one własnym działem kadrowo-płacowym. Czasem tylko spojrzenie na pewne sprawy z boku przynosi rezultaty i przy okazji pozwala na wprowadzenie w danym przedsiębiorstwie różnego rodzaju usprawnień.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.