Czym dokładnie jest książka przychodów i rozchodów oraz jak ją właściwie prowadzić?
Księga przychodów i rozchodów stanowi najpopularniejszą formę prowadzenia księgowości dla małych podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych lub liniowo. W KPiR ujmuje się wszystkie przychody przedsiębiorstwa oraz koszty związane z jego działalnością, które otrzymano lub poniesiono w okresie prowadzenia firmy. Odnosząc informacje zawarte w KPiR do wartości przychodów i rozchodów firmy, jesteśmy w stanie wyliczyć zobowiązania podatkowe. Jak dokładnie należy prowadzić księgę przychodów i rozchodów i kiedy należy ją założyć?
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów jest obowiązkowe w przypadku przedsiębiorstw rozliczających się na zasadach ogólnych lub liniowo. KPiR musi być prowadzona nie tylko przez małe przedsiębiorstwa, ale także spółki jawne, partnerskie oraz cywilne, zakładane przez osoby fizyczne. Księgi nie muszą być jednak prowadzone przez samego przedsiębiorcę. Często właściciele firm korzystają z usług profesjonalnych biur rachunkowych, które zajmują się prowadzeniem księgowości. Jak mówi księgowy z biura rachunkowego biuro-kuhn.pl:
KPiR powinna być prowadzona od dnia założenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy muszą ją także założyć podczas zmiany sposobu opodatkowania na liniowy lub zasady ogólne. Wtedy księga obowiązuje od 1 stycznia nowego roku podatkowego.
KPiR może być prowadzona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, a wybór sposobu zależy wyłącznie od przedsiębiorcy.
Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów powinno odbywać się rzetelnie, w sposób jasny i przejrzysty. Warto pamiętać o tym, aby uiszczać każdy przychód i rozchód jak najszybciej po jego uzyskaniu lub poniesieniu. W KPiR zawarte są kolumny, w których znajduje się podział na poszczególne dane. Księgowanie powinno być wykonywane na podstawie posiadanych dokumentów. Na koniec miesiąca dane te należy podsumować i dokonać wyliczenia wysokości zobowiązania podatkowego. Podstawowe dane przychodów i rozchodów znajdują się w początkowych kolumnach księgi. Przykładowo w pierwszej kolumnie należy umieścić liczbę porządkową kolejnych wpisów. W drugiej natomiast powinna znajdować się data zakupu lub uzyskania danego towaru. Trzecia kolumna to miejsce na numer faktury lub innego dowodu zakupy, a czwarta i piąta na nazwy kontrahentów. W szóstej kolumnie powinno się określić rodzaj transakcji, a w siódmej dokładną kwotę, jakiej dotyczy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana