Artykuł sponsorowany

Analiza dochodów – audyt wewnętrzny

Analiza dochodów – audyt wewnętrzny

Audyt wewnętrzny pozwala na uzyskanie niezależnej i obiektywnej oceny funkcjonowania danej jednostki. Ma charakter głównie doradczy, dzięki temu nie tylko monitoruje działanie przedsiębiorstwa, ale również pomaga w jego usprawnieniu, określając popełniane błędy. Audyt może dotyczyć bardzo wielu sfer m.in. obejmować analizę dochodu (wyniku finansowego, zysku).

Cel analizy

Wynik finansowy to nic innego jak różnica pomiędzy uzyskanym przychodem a poniesionymi kosztami. Może przyjmować zarówno wartość dodatnią, jak i ujemną. Wartość dodatnia określana jest jako zysk. Podstawowym celem, dla którego prowadzony jest audyt, jest określenie wielkości dochodu, kształtujących go czynników oraz wskazanie sposobów na jego powiększenie. Analiza dochodu  związana jest z analizą przychodów i kosztów funkcjonowania firmy – dowiadujemy się w Biurze rachunkowym Roszkowska-Galant ze Szczecina.

Analiza struktury przychodów

Analizując przychody danej jednostki gospodarczej, audytor ustala ich źródło, dynamikę. Takie działania pozwalają na określenie sytuacji przedsiębiorstwa, czy znajduje się ono w stanie stagnacji, regresu a może prawidłowo się rozwija. W trakcie audytu monitorowane są przychody ze sprzedaży towarów, usług jak, również przychody operacyjne i  finansowe. Prowadzona jest analiza wstępna, która umożliwia poznanie struktury przychodów i określenie celów analizy szczegółowej. Podczas analizy szczegółowej stosowane są metody oceny przyczynowo-skutkowej, która pozwala na ustalenie źródeł oraz przyczyn zmian, jakie zachodzą w wysokości przychodów. Ogólna analiza przychodów powinna dać odpowiedź na pytania dotyczące wielkości przychodów, określić ich poszczególne składniki. Audytor ma do dyspozycji szereg wskaźników, które pozwolą na dokładną analizę przychodów.

Dochód a analiza kosztów

Analizując koszty, uzyska się odpowiedz, dotyczącą nie tylko podstawowych tendencji kształtowania się kosztów działalności, ale również tendencji zmian ich poziomu. Audyt w dużej mierze będzie miał na celu określenie czy w bliższej bądź dalszej perspektywie jest możliwa redukcja kosztów. Zmniejszenie kosztów przekłada się na sam dochód, więc przedsiębiorca powinien dążyć do ich obniżenia i ciecia niepotrzebnych wydatków.  Dzięki analizie struktury kosztów audytor określi rolę i znaczenie poszczególnych składników kosztów w kształtowaniu się kosztu całkowitego. Koszty mogą być analizowane w podziale na koszty rodzajowe, koszty bezpośrednie, pośrednie czy koszty zmienne oraz stałe. W zależności od potrzeby mogą być również analizowane pod kątem miejsca ich powstawania.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.