Szkoła podstawowa i jej rola w rozwoju dziecka
Obecny system edukacji zakłada, że w szkole podstawowej dziecko spędza 8 lat. Placówka ma nie tylko edukować, ale też wychowywać młodego człowieka – niejako przygotowywać go do dorosłego życia. Wydaje się więc, że kształtuje wielokierunkowo. Biorąc pod uwagę fakt, że umożliwia też nawiązywanie relacji z rówieśnikami, rozwija również umiejętności społeczne. Czy jednak wszystkie szkoły stają na wysokości zadania nałożonego przez system?
Jaki wpływ na dziecko ma szkoła podstawowa?
Pobieranie nauki w szkole podstawowej to najdłuższy i z pewnością najważniejszy etap edukacji w naszym kraju. A z racji tego, że jest to okres intensywnego rozwoju zarówno fizycznego, psychicznego jak i społecznego człowieka, rola placówki w rozwoju dziecka jest ogromna. Kadra pedagogiczna powinna być bardzo dobrze przygotowana, a ogólna atmosfera w szkole motywująca. Z uwagi na fakt, że dziecko spędza w szkole kilka godzin dziennie, warto zatem dokładnie przyjrzeć się ofercie danej placówki. Przeludniona, nieodpowiednio przygotowująca do dalszej edukacji czy bazująca na przestarzałych metodach nauki, nie jest miejscem sprzyjającym rozwojowi dziecka.
Prawidłowo funkcjonująca, nowoczesna placówka edukacyjna rozwija indywidualne umiejętności dzieci. Kładzie też nacisk na więzi społeczne i efektywne nauczanie, między innymi języków obcych.
– Jesteśmy prywatną szkołą podstawową, proponującą odmienny model edukacji od obecnie dominującego. Nie popieramy wzbudzania wśród dzieci niezdrowej konkurencji, która już na starcie przypomina wyścig szczurów. Zależy nam na przekazywaniu im wartości uniwersalnych jak uczciwość, tolerancja i szacunek wobec drugiego człowieka. Naszym celem jest też pokazanie uczniom zalet pracy zespołowej i kształtowanie wśród nich solidarnych postaw. Chcemy przyczynić się do formowania kreatywnych, wyzwolonych umysłów. Uważamy, że nauka powinna mieć w sobie wywrotowy pierwiastek i przyczyniać się do budzenia chęci wprowadzania zmian do istniejącej rzeczywistości – wyjaśnia nauczycielka z Polsko-Angielskiej Szkoły Podstawowej Tęczowe Abecadło.
Nowoczesna szkoła kształci i rozwija indywidualne zdolności dzieci
W niepublicznych szkołach podstawowych realizuje się podstawę programową, ale też zapewnia dzieciom codzienne lekcje języka obcego, na przykład angielskiego. W takich miejscach obowiązuje również szeroki zakres zajęć dodatkowych. Dzieci mogą uczęszczać na zajęcia taneczne, plastyczne, techniczne lub komputerowe – w zgodzie z własnymi zainteresowaniami oraz indywidualnymi predyspozycjami.
Na przerwach, podobnie jak w publicznych placówkach, maluch socjalizuje się z rówieśnikami. Zajęcia fizyczne, które rozwijają jego kondycję i pozwalają rozładować napięcie, organizuje się w sposób regularny. W tych obszarach wszystkie placówki działają na podobnych zasadach. W prywatnych szkołach, zwraca się jednak uwagę na to, by kontakty między dziećmi były co najmniej poprawne. Problem gnębienia, lekceważenia czy prześladowania uczniów, tak często podnoszony w publicznych debatach – praktycznie nie istnieje.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana