Artykuł sponsorowany

Rodzaje zajęć ogólnorozwojowych dla dzieci

Rodzaje zajęć ogólnorozwojowych dla dzieci

Dziecko rozwija się w kontekście biopsychospołecznym. Na jego funkcjonowanie wpływają czynniki genetyczne, indywidualna struktura psychiczna oraz wychowanie. Chociaż nie wszystko można zmodyfikować, każdy z tych obszarów można stymulować poprzez odpowiednie ćwiczenia. Warto orientować się w specyfice zajęć rozwojowych dla dzieci, aby lepiej pomóc maluchom w rozwoju.

Czemu służą zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci?

Celem zajęć jest stymulowanie rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci. Mali uczestnicy zdobywają nowe umiejętności, zaciekawiają się otaczającym światem i uczą się go poznawać, przeżywają twórcze doświadczenia zmysłowe, a ponadto poszerzają swój horyzont o innych rówieśników i nowych dorosłych.

Jak podkreśla ekspert z firmy Synapsa Terapia i Edukacja sp. z o.o.: Najbardziej efektywną i lubianą przez dzieci formą zajęć jest zabawa. Stopień trudności i złożoność ćwiczeń dopasowuje się do potrzeb konkretnego pacjenta. Możemy zarówno pomóc dzieciom z zaburzeniami rozwoju fizycznego i psychicznego, jak i wspierać rozwój młodszych i starszych podopiecznych zmagających się z wyzwaniami właściwymi dla ich wieku. Zajęcia, w których dzieci uczestniczą razem z opiekunami, stanowią doskonałą okazję do umacniania ich wzajemnej więzi.

Chociaż wszystkie zajęcia służą ogólnemu rozwojowi dziecka, można wyróżnić ich różną specyfikę: jedne nakierowane są przede wszystkim na poprawę sprawności ruchowej, inne – procesów zmysłowo-poznawczych, a jeszcze kolejne skupiają się na rozwoju społecznym.

Zajęcia wspierające motorykę małą i dużą:

  • gimnastyka korekcyjna,
  • rehabilitacja ruchowa,
  • terapia ręki.

Poprzez motorykę rozumiemy zdolność dziecka do poruszania się i wykonywania wszelkich czynności związanych z ruchem. Sprawności te wymagają kształcenia poprzez działania spontaniczne i kierowane. Motoryka duża oznacza ogólną zdolność do poruszania ciałem, a ćwiczy się ją poprzez pełzanie, bieganie, skakanie, pokonywanie toru przeszkód, a także grę w piłkę, w klasy czy zabawy związane z celowaniem, np. nakładanie obręczy na stojak. Motoryka mała oznacza sprawność dłoni i palców, a ćwiczy się ją poprzez lepienie z masy plastycznej, ugniatanie ciasta, malowanie, chwytanie przedmiotów, wiązanie sznurówek czy zapinanie guzików.

Zajęcia wspierające zdolności sensoryczne i werbalne:

  • integracja sensoryczna,
  • logopedia,
  • terapia logopedyczna dzieci z autyzmem,
  • logorytmika.

Dziecko, jak każdy z nas, poznaje świat na podstawie odbieranych bodźców. Sygnały ze świata zewnętrznego są rozkodowywane przez system nerwowy, a uzyskane informacje przetwarzane na konkretne reakcje i zachowania. Jeżeli dziecko zachowuje się adekwatne do sytuacji, mówimy o prawidłowej integracji sensorycznej. Jeżeli reakcje dziecka odbiegają od normy, np. gdy pociecha nadwrażliwie reaguje na dźwięk czy światło, mówimy o zaburzeniach przetwarzania sensorycznego. Problemy w tym zakresie pociągają za sobą poważne konsekwencje w postaci trudnych zachowań, nieadekwatnie przeżywanych emocji (nadmierna ekspresja lub wycofanie), trudności koncentracją i uczeniem się, a także koordynacją wzrokowo-ruchową. Celem terapii sensorycznej jest, poprzez zabawę i ćwiczenia ruchowe, optymalizacja funkcjonowania układu nerwowego i sposobu, w jaki przetwarza bodźce dochodzące ze świata zewnętrznego.

Doświadczanie świata budzi u dziecka myśli i uczucia, które z czasem powinny zostać zwerbalizowane, czyli wyrażone w słowach. Wspieraniem rozwoju mowy u dziecka zajmuje się logopedia. Na długo przed tym, zanim dziecko zacznie używać słów, należy zwrócić uwagę na funkcjonowanie jego aparatu mowy, a jest to widoczne w umiejętności ssania, oddychania w czasie karmienia czy ustawieniu języka. Z czasem, w ramach zajęć logopedycznych pracuje się nad wadami wymowy, ale również nad problemem, gdy mowa się nie pojawia. Logopedię można łączyć z rytmiką, szczególnie w pracy z dziećmi niedosłyszącymi.

Zajęcia wspierające relacje z otoczeniem i funkcjonowanie społeczne:

  • terapia pedagogiczna,
  • psychoterapia.

Jeżeli w rozwoju dziecka ujawniają się problemy z nawiązywaniem relacji z opiekunami czy rówieśnikami, gdy trudno jest mu odnaleźć się w sytuacjach rodzinnych lub w grupie przedszkolnej czy w szkole, należy pośpieszyć ze wsparciem  psychologicznym i pedagogicznym. Obydwa rodzaje terapii mają na celu pomóc dziecku w przezwyciężeniu trudności, poradzeniu sobie z emocjami i zmianie niepożądanych zachowań. Terapia pedagogiczna wskazana jest przy niepowodzeniach szkolnych i konsekwencjach, jakie one niosą: zaniżoną samooceną, lękiem przed grupą itp. Na potrzebę psychoterapii również wskazują problemy emocjonalne związane nie tylko ze środowiskiem edukacyjnym. Podobnie jak wszelkie zachowania niepokojące opiekunów, opóźnienia w rozwoju w porównaniu z rówieśnikami, a także sytuacje losowe, gdy dziecko potrzebuje wsparcia, np. rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby czy choroba.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.