sauna fińska

Zasada działania sauny fińskiej

W krajach Północy sauny znane są od tysięcy lat i cieszą się niesłabnącą popularnością. Mieszkańcy Skandynawii mogą korzystać z licznych saun publicznych, poza tym pomieszczenia tego typu budowane są również w domach prywatnych. Według statystyk w samej Finlandii na każdą rodzinę przypada jedna sauna! Na czym polega działanie sauny i jak prawidłowo z niej korzystać?

Sauną nazywamy specjalnie przygotowane pomieszczenie, w którym panuje bardzo wysoka temperatura. Poziom wilgotności w saunie uzależniony od jej typu. Interesujące nas w tym opracowaniu sauny fińskie i szwedzkie nazywane są też suchymi, ze względu na wilgotność nieprzekraczającą 15%.

Jak działa sauna fińska?

Sauna sucha należy do najgorętszych, a temperatura w jej wnętrzu może osiągać nawet 110oC. Ponieważ ideą sauny jest możliwość szybkiego rozgrzania ciała w bardzo wysokiej temperaturze, najważniejszym elementem jest tu piec. Obecnie stosuje się tradycyjne piece opalane drewnem, ale też piece elektryczne. Bez względu na rodzaj elementu grzewczego, zawsze jest on wykładany kamieniami, które kumulują ciepło i wydłużają czas oddawania go do otoczenia. Kamienie na piecu pozwalają też na regulację wilgotności – dla jej zwiększenia polewane są wodą, po czym intensywnie parują. W niektórych saunach fińskich organizowane są też sesje aromatyczne, podczas których mistrz ceremonii polewa kamienie wodą z dodatkiem wonnych olejków, a następnie rozprowadza gorącą parę w pomieszczeniu za pomocą wielkiego wachlarza.

Ściany i wyposażenie sauny fińskiej wykonane są z drewna, w przeciwieństwie do saun rzymskich czy też łaźni parowych, gdzie ten materiał nie sprawdziłby się właśnie ze względu na wilgoć. Podczas projektowania sauny trzeba pamiętać nie tylko o piecu i wygodnych ławeczkach, ale też odpowiednim systemie wentylacji i czujnikach, które zabezpieczą użytkowników przed ewentualnymi nieprawidłowościami, a personelowi ułatwią obsługę obiektu. W saunach przeznaczonych do hotelowych ośrodków SPA warto zadbać też o przyjemne oświetlenie — podpowiada nasz rozmówca z portalu Saunybaseny.pl.

Zasady i zalety korzystania z sauny

Pobyt w saunie ma sprzyjać nie tylko relaksowi, ale też zdrowiu. Aby nagrzewanie nie przyniosło odwrotnego efektu, należy stosować się do kilku podstawowych zasad. Po pierwsze, do sauny nie wolno wchodzić pod wpływem alkoholu ani tuż po obfitym posiłku. Po drugie, bezpośrednio przed wejściem należy wziąć prysznic i dokładnie osuszyć ciało. Niewskazane jest korzystanie z sauny w makijażu, biżuterii czy bieliźnie – wszystkie te elementy mogą źle reagować na bardzo wysoką temperaturę, a przez to wydzielać szkodliwe substancje (dot. tworzyw w kostiumach kąpielowych), a nawet prowadzić do poparzeń ciała (metalowe bransoletki itp.).

W saunie przebywamy nago. Dopuszczalne jest korzystanie z sauny suchej w bawełnianym ręczniku, a ze względów higienicznych konieczne jest też podłożenie ręcznika na ławeczkę przed zajęciem na niej miejsca. W gorącej saunie można przebywać maksymalnie kilkanaście minut. Opuszczając ją, należy natychmiast schłodzić się pod prysznicem lub w basenie z zimną wodą. Magia zbawiennego wpływu saunowania na organizm wynika właśnie z gwałtownych zmian temperatur. To im zawdzięczamy poprawę odporności, wzmocnienie układu krwionośnego czy wyglądu skóry.

Zarówno lista korzyści płynących z regularnego odwiedzania sauny, jak i wskazań zdrowotnych do takiego postępowania, są bardzo długie. Zalety saunowania najmocniej odczuwają osoby borykające się z przewlekłymi chorobami układu krwionośnego, chorobami płuc i kardiologicznymi. Wygrzewanie się w saunie ma udowodniony, pozytywny wpływ na samopoczucie osób borykających się z depresją, jest też przyjemnym i łatwym sposobem na ogólną poprawę kondycji.

śr. ocena 5 / głosów 1