Charakterystyka rowerów crossowych

O rowerach crossowych mówi się, że są blisko spokrewnione z rowerami trekkingowymi nie bez powodu. Są one najbardziej uniwersalnymi spośród wszystkich rowerów i mają w sobie cechy zarówno rowerów górskich, jak i szosowych. Łączą ich wszystkie zalety. Rowery crossowe sprawdzają się nie tylko w codziennej drodze do pracy przez miasto, ale i na szosach, czy […]

O rowerach crossowych mówi się, że są blisko spokrewnione z rowerami trekkingowymi nie bez powodu. Są one najbardziej uniwersalnymi spośród wszystkich rowerów i mają w sobie cechy zarówno rowerów górskich, jak i szosowych. Łączą ich wszystkie zalety. Rowery crossowe sprawdzają się nie tylko w codziennej drodze do pracy przez miasto, ale i na szosach, czy polnych ścieżkach. Pierwsza charakterystyczna cecha tych rowerów to duże koła, zwykle 28 cali. Opony są cieńsze niż w rowerach górskich, ale daleko im do kolarzówek. Siodełko w rowerach crossowych zawsze umieszczone jest niżej niż kierownica, co zapewnia wygodną pozycję do jazdy. Co jeszcze warto wiedzieć o rowerach crossowych?

Dobry rower w polskich miastach

Dzięki omówionym we wstępie cechom charakterystycznym rowerów crossowych, są one idealnym środkiem transportu po polskich miastach. Nie bez powodu nazywamy go „środkiem transportu”. Bardzo chętnie zastępujemy rowerem autobusy i tramwaje, którymi często nie podróżuje się komfortowo. Komunikacja miejska stanowi dla nas ograniczenie, ponieważ musimy dopasować się do rozkładu jazdy, który oferuje nam miasto. Zdarza się więc, że w pracy jesteśmy dużo za wcześnie, bo gdybyśmy wybrali późniejszy autobus, zwyczajnie bylibyśmy spóźnieni. Podobnie jest z powrotem do domu. Po godzinach pracy idziemy jeszcze na zakupy albo zostajemy w biurze na kawie, bo nasz środek transportu będzie na miejscu dopiero za pół godziny. Rower w żaden sposób nas nie ogranicza. Rowery crossowe na polskich drogach sprawdzają się świetnie, ponieważ dzięki ich konstrukcji nie odczuwamy tak bardzo sfatygowanych nawierzchni na ulicach. Ścieżek rowerowych w naszym kraju wciąż brakuje, więc mamy do wyboru jazdę po ulicy, albo po chodniku, ale czy ktoś wyobraża sobie jazdę chodnikiem po centrum dużego miasta w godzinach szczytu? – Odpowiedź na to pytanie narzuca się sama.

Czym się różni rower crossowy od trekkingowego?

Rowery trekkingowe powstały z myślą o długich wyprawach, co jest pilnie brane pod uwagę przez konstruktorów – mówi nam przedstawiciel sklepu rowerowego Saveno z Warszawy.

Rama skonstruowana jest w taki sposób, by możliwe było zamontowanie solidnego bagażnika oraz sakw. Na dłuższą wyprawę zabieramy ze sobą nie tylko napoje, ale także coś do zjedzenia, czy ubrania, które ochronią nas przed przypadkowym deszczem. Zdecydowanie wygodniej mieć swoje zaopatrzenie i wyposażenie na bagażniku i w sakwach, niż wozić ze sobą plecak, który niepotrzebnie nas dogrzewa i powoduje dyskomfort. Chcemy czuć się w pełni stabilnie. Sakwy mogą być montowane z tyłu i przypinane do bagażnika albo z przodu, zaczepione o tzw. widelec. Wszystkie rowery, zarówno trekkingowe, jak i crossowe, możemy wyposażyć również w światła i dzwonek, a często również błotniki. Jeśli więc jesteśmy amatorami długich wypraw, wybierzmy rower trekkingowy. A jeśli rower będzie nam towarzyszył w drodze do pracy, na zakupy, czy do urzędu, postawmy na solidny rower crossowy. Zwolennicy wypraw po stromych terenach powinni postawić na rowery górskie, których jednak nie polecamy amatorom prostych ścieżek, ponieważ są to rowery ciężkie.

śr. ocena 5 / głosów 1