Wymiary europalety i standardy EUR

Palety EURO stanowią sztywne podłoże, służące do składowania i przenoszenia towarów. Można na nich układać opakowania mniejszych rozmiarów i transportować je jednorazowo w większych ilościach. Ponieważ europalety są niezwykle praktyczne i powszechnie stosowane w firmach transportowych, handlowych, produkcyjnych czy przez operatorów logistycznych, ich wymiary zostały ustandaryzowane.

Normy i przepisy dotyczące europalet

Najczęściej spotykanym typem palet transportowych są europalety, po raz pierwszy zastosowane w transporcie w latach 50. XX wieku przez szwedzki koncern BT Industries, produkujący urządzenia transportu bliskiego, takie jak wózki widłowe. Obecnie produkowane są w wielu krajach europejskich w oparciu o wymagania określone w karcie Międzynarodowego Związku Kolei – normie UIC 435-2.

Europalety wykonywane są z drewna. Ich standardowe wymiary to 1200 × 800 mm. Ważą ok. 25 kg, a ich nośność waha się od 800 do 1500 kg. Wg karty UIC 435-2 europaleta musi być odpowiednio oznaczona na wspornikach zastrzeżonym znakiem towarowym EUR w owalu i przypisanym jej układem oznaczeń, dotyczących cechy kolei lub innej jednostki uprawnionej, producenta i daty produkcji.

Wszyscy producenci, bądź naprawiający palety o standardzie EUR muszą posiadać odpowiednią licencję, a ich wyroby muszą spełniać ustandaryzowane w karcie UIC 435-2 wymagania. Także firmy pośredniczące w sprzedaży palet, operatorzy logistyczni, firmy transportowe, sieci handlowe i producenci towarów są prawnie zobowiązani do korzystania wyłącznie z palet posiadających certyfikację legalności.

Przyczyny standaryzacji palet

Palety zaprojektowane są tak, aby transport towarów za pomocą wózków widłowych był ułatwiony. Poza ściśle określonymi wymiarami zewnętrznymi i wymiarami poszczególnych elementów, określonymi w karcie UIC 435-2, paleta EUR ma równe ścięcia wszystkich czterech narożników na całej wysokości, które ułatwiają wyciąganie składowanych palet.

Standaryzację wymiarów i kształtów przeprowadzono również w celu lepszego wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Wiele magazynów budowanych jest pod wymiary europalet, a standaryzacja umożliwiła także ujednolicenie przestrzeni w samochodach dostawczych i ciężarowych oraz kontenerach morskich.

Również używane palety muszą spełniać kryteria techniczne i jakościowe. Oceniane są pod względem uszkodzeń wg kryteriów określonych w karcie UIC 435-4. Mogą być poddawane naprawie i ponownie wracać do obiegu. Jeśli ich uszkodzenia są zbyt duże, muszą zostać wycofane. Rozmawiamy z ekspertem z firmy Śląskie Składy Palet, specjalizującej się w skupie i sprzedaży m.in. drewnianych palet EURO:

Palety EURO występują u nas w dwóch typach gatunkowych. Gatunek pierwszy to palety jasne, czyste i suche, bez uszkodzeń. Gatunek drugi – palety używane, lekko ciemniejsze, bez uszkodzeń, nadające się do dalszego użytku.

Naturalnie palety gatunku II są tańsze, ale kolor palety, zmieniający się na skutek naturalnego procesu starzenia się drewna nie wpływa ujemnie na jej właściwości.

śr. ocena 5 / głosów 5