Podział bram garażowych ze względu na sposób otwierania
Bramy garażowe stosowane są w garażach wolnostojących oraz w tych, które mieszczą się w budynkach mieszkalnych. Są zabezpieczeniem dla samochodu oraz pozostałych, przechowywanych rzeczy. Istnieje wiele typów bram, które różnią się konstrukcją, tworzywem lub systemem otwierania. Mają wpływ na izolację termiczną, co ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy garaż jest częścią domu. Wszystkie muszą spełniać normy w zakresie bezpieczeństwa.
Dobra brama garażowa wyróżnia się wytrzymałością i trwałością, jest bezpieczna w użytkowaniu i odporna na czynniki atmosferyczne, typu wiatr czy deszcz. Warto pamiętać o funkcjonalności, ponieważ dobrze dobrany system otwierania zapewni użytkownikowi komfort oraz zaoszczędzi czas. Bramy dzielą się na otwierane w bok oraz od góry.
Specyfika i podział bram otwieranych w bok i od góry
Bramy otwierane w bok dzielą się na trzy rodzaje. Mogą być przesuwne - panel przesuwa się w prowadnicach umieszczonych pod sufitem i w podłodze. W bramach garażowych harmonijkowych drzwi składają się na boki, tworząc harmonijkę. Ostatni typ to rozwierane dwuskrzydłowe, które są najbardziej zbliżone do systemu otwierania klasycznych drzwi. W tej opcji uchyla się skrzydła bramy.
Bramy otwierane od góry dzielą się na:
- rolowane – poziome listwy zwijają się do skrzynki zamontowanej nad otworem wjazdowym,
- uchylne – drzwi unoszą się w całości na prowadnicach i przylegają do sufitu, dzięki przeciwwadze,
- segmentowe górne – połączone zawiasami segmenty przesuwają się po prowadnicach, po otwarciu mogą poziomo przylegać do sufitu lub pionowo składać się za nadprożem,
- teleskopowe – segmenty podnoszone są w górę przy wykorzystaniu linek, jeden wchodzi w drugi,
- szybkobieżne – wyróżniają się zwiększoną prędkością otwierania i zamykania.
Na czym polega system zabezpieczenia bramy przed opadaniem?
Brama otwierana pionowo powinna posiadać odpowiedni mechanizm, który zabezpiecza ją przed opadaniem. Modele otwierane ręcznie, muszą być wyposażone w urządzenie blokujące wał sprężynowy, na wypadek pęknięcia sprężyny. Bramy sterowane automatycznie zazwyczaj posiadają przyciski ograniczające. Jeżeli te nie zadziałają, mechaniczny hamulec bezpieczeństwa sprężyn ma za zadanie zastopować ruch bramy w pozycji końcowej.
-Najczęściej wykorzystywane są sprężyny skrętne, zapewniające wyważenie w każdej pozycji i zapobiegające niekontrolowanym ruchom skrzydła. Jeżeli taka sprężyna pęknie, brama otwiera się całkowicie
– wyjaśnia specjalista z Just Optic.
Dla zabezpieczenia stosowane są również linki nawojowe. Każda z nich, według wymaganych norm, musi mieć wytrzymałość 6-krotnie wyższą od ciężaru bramy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana