Artykuł sponsorowany

Na czym polega audyt energetyczny?

Na czym polega audyt energetyczny?

Koszty ogrzewania budynku to jeden z głównych wydatków eksploatacyjnych. Ich wysokość zależy od wielu różnych czynników, między innymi wydajności instalacji grzewczej oraz zastosowanej termoizolacji. W celu zmniejszenia tych kosztów bez konieczności rezygnowania z optymalnego poziomu ogrzewania, można zdecydować się na docieplenie budynku. Zanim jednak zatrudnimy ekipę pracowników i zakupimy materiały, warto przeprowadzić audyt energetyczny.

Czym jest audyt energetyczny?

Audyt energetyczny to – w bardzo dużym skrócie – wykonana przez specjalistów ekspertyza, która z jednej strony opisuje zapotrzebowania energetyczne budynku i jego aktualną efektywność energetyczną, z drugiej zaś – wskazuje, jakie czynności należy podjąć, by poprawić ogólny bilans energetyczny obiektu. Rozwijając tę definicję należy powiedzieć, że w ramach audytu precyzyjnie bada się parametry techniczne budynku determinujące zużycie energii cieplnej, wskazuje najsłabsze pod tym względem punkty konstrukcyjne danego obiektu, a także wskazuje na ekonomiczne aspekty planowanej modernizacji. Wyliczone zostaje między innymi o ile może spaść zapotrzebowanie na energię cieplną i jak będzie się to przekładać na koszty eksploatacyjne budynku. Audyt zawiera również opisy technologii i metod zalecanych do modernizacji oraz szacowany koszt inwestycji wraz ze wskazówkami dotyczącymi dostępnych form finansowania (dotacje, kredyty etc.).

- Dzięki audytowi inwestor może samodzielnie oszacować, czy modernizacja energetyczna budynku jest dla niego w danym momencie opłacalna – mówi audytor Przemysław BoczarWykonanie audytu nie jest konieczne, jeśli jesteśmy właścicielami domu jednorodzinnego, pozwoli jednak znacznie efektywniej wykorzystać dostępne środki.

W jaki sposób przeprowadzany jest audyt?

Pierwszym krokiem, który wykonuje osoba wykonująca audyt energetyczny jest sprawdzenie dokumentacji technicznej budynku, w celu sprawdzenia, jakie technologie i metody zostały wykorzystane do jego zbudowania lub wcześniejszych modernizacji. Oczywiście, jest to krok możliwy tylko w sytuacji, gdy taka dokumentacja jest dostępna. Kolejnym krokiem są dokładne oględziny budynku, między innymi stanu okien, drzwi, dachu oraz urządzeń grzewczych – stan faktyczny może znacząco odbiegać od tego, co widnieje w dokumentacji. Na tym etapie sprawdza się również, jakie są możliwości zastąpienia dotychczasowej instalacji grzewczego nowszymi, bardziej wydajnymi rozwiązaniami. W dalszej kolejności wykonuje się własne pomiary – zazwyczaj używa się w tym metody termowizji. Do sporządzenia pełnego raportu audytor musi również przeprowadzić wywiad z właścicielem i uzyskać od niego informacji na temat np. aktualnego zużycia paliwa, możliwości finansowych oraz planach wykorzystania dotacji lub kredytów na termomodernizację. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.