Artykuł sponsorowany

Jak przeprowadzić audyt nieruchomości?

Jak przeprowadzić audyt nieruchomości?

Badanie stanu prawnego nieruchomości, czyli audyt jest zabiegiem, który koniecznie należy wykonać przed przystąpieniem do negocjacji kupna budynku. Wydaje się, że czasem wystarczy przejrzenie wpisów księgi wieczystej, jednak należy pamiętać, że nie zawsze zawierają one aktualne informacje o stanie faktycznym i prawnym nieruchomości. Zobacz, w jaki sposób należy przeprowadzić audyt nieruchomości.

Czym jest audyt nieruchomości?

Audyt nieruchomości to całościowe badanie stanu prawnego nieruchomości. Jego wykonanie zalecane jest przed sfinalizowaniem zakupu budynku. Audyt wchodzi w skład tak zwanych negocjacji przedinwestycyjnych, ponieważ powinno się je przeprowadzać przed podjęciem jakichkolwiek rozmów z właścicielem, bądź pełnomocnikiem nieruchomości. W zależności od specjalisty, któremu powierza się przeprowadzanie audytu, wnioski mogą opisywać stan prawny i techniczny. Należy pamiętać, że oprócz podstawowego prawnego aspektu, można przeprowadzić także audyt finansowy nieruchomości.

Przeprowadzanie audytu nieruchomości

Inwestycja w nieruchomość jest każdorazowo obarczona sporym ryzykiem. Jednym ze sposobów ustalenia tego ryzyka jest dokładne zbadanie stanu prawnego i finansowego nieruchomości.
Dobrze przeprowadzony audyt nieruchomości powinien zawierać dane i informacje, które pozwolą zainteresowanemu ocenić opłacalność zakupu. Zakres takiego badania ustalany jest każdorazowo indywidualnie w zależności od stanu nieruchomości i jej przyszłego przeznaczenia – wyjaśnia ekspert z firmy NAI Estate Fellows .
Podczas przeprowadzania audytu prawnik weźmie pod uwagę między innymi:
  • tytuł prawny nieruchomości – do kogo należy,
  • ustalenia użytkowania wieczystego,
  • obciążenia nieruchomości,
  • hipotekę,
  • roszczenia osób trzecich,
  • miejscowy plan zagospodarowania przestrzeni.
Audyt techniczny powinien zawierać w sobie informacje na temat kompletności przeglądów technicznych nieruchomości, prowadzenia księgi obiektu budowlanego, kosztorysów i stanu prac modernizacyjnych i remontowych oraz ich planów. Audyt finansowy skupia się na wnioskach obejmujących system rozliczeń mediów, planu gospodarczego i prowadzonej ewidencji zysków i strat odnoszących się do nieruchomości. Dobry audyt powinien zawierać w sobie nie tylko pisemną analizę stanu faktycznego nieruchomości, ale też ewentualne zalecenia co do minimalizacji ryzyka i kosztów już po zakupie obiektu budowlanego. Przeprowadzenie tego typu badań może skutkować racjonalną oceną szans na powodzenie przyszłej inwestycji.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.