Charakterystyka porządnej wiaty przystankowej

Wiaty przystankowe to nieodłączny element krajobrazu miejskiego. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie osobom oczekującym na środki transportu publicznego – czyli autobusy lub tramwaje – ochrony przed warunkami pogodowymi, np. deszczem lub wiatrem. Aby jednak dana wiata spełniała swoją funkcję, musi być wykonana zgodnie z pewnymi wymogami.

Rozmiary

Najważniejszą kwestią są rozmiary wiaty – chodzi o to, by w razie potrzeby mogło się w niej zmieścić jak najwięcej osób. Rozmiary powinny być uzależnione przede wszystkim od częstotliwości przejazdów – na przystankach, w których przecina się kilka linii autobusowych lub tramwajowych i pasażerów jest dużo, wiaty powinny być odpowiednio większe. Na mniej uczęszczanych trasach wiaty mogą być mniejsze. Zwykle długość wiaty mieści się w granicach od około 3 do ponad 4 metrów. Dach wiaty jest nieco dłuższy i szerszy niż  ona sama, dzięki czemu lepiej zabezpiecza jej wnętrze przed padającym pod kątem deszczem i śniegiem. Ponadto dach powinien być zaokrąglony lub ustawiony pod kątem, aby umożliwić zsuwanie się śniegu – w przeciwnym wypadku przy obfitych opadach zalegający śnieg będzie nadmiernie obciążał konstrukcję.

Materiały

Współczesne wiaty budowane są najczęściej z trzech rodzajów materiałów. Ocynkowana proszkowo stal wykorzystywana jest do wykonania konstrukcji nośnej wiaty. Jej dach wykonywany jest z Lexanu, czyli przeźroczystego poliwęglanu (możliwe jest również wykonanie dachu z tworzywa kolorowego, które nie przepuszcza promieniowania słonecznego). Do produkcji ścian wykorzystuje się z kolei szkło hartowane.

Szkło hartowane wykorzystywane jest z trzech powodów – wyjaśnia przedstawiciel firmy Ziegler Studio, zajmującej się projektowaniem i produkcją elementów małej architektury – Po pierwsze wykazuje do trzech razy wyższą odporność od szkła na uszkodzenia mechaniczne, a więc nie tłucze się tak łatwo pod wpływem uderzeń czy dużych obciążeń. Po drugie jest nawet cztery bardziej odporne na temperatury, jego wytrzymałość termiczna mieście się w zakresie od -50 do +200 stopni. Trzeci powód to fakt, że jest to szkło bezpieczne i w momencie stłuczenie rozpada się na drobne, okrągłe kawałki bez ostrych krawędzi. Dzięki temu nie stwarza zagrożenia dla postronnych osób.

Wyposażenie

Niezbędnym elementem wyposażenia każdej wiaty przystankowej jest ławka. Obecnie coraz częściej wykonuje się wiaty, który ławki nie zajmują całej tylnej ściany, lecz jedynie pewną jej część – dzięki temu wiata może pomieścić więcej osób, co jest szczególnie istotne w miejscach o dużych natężenie ruchu. Ponadto wiaty wyposażane są w przezroczyste gabloty, w których umieszcza się reklamy oraz rozkłady jazdy.

śr. ocena 5 / głosów 4