Złącza tankowania autogazu na świecie - gdzie jakie możemy spotkać?
Samochód z instalacją LPG to sposób na sporą oszczędność na kosztach paliwa. Zdają sobie z tego sprawę oczywiście nie tylko polscy kierowcy – auta z instalacją gazową cieszą się mniejszym lub większym powodzeniem w wielu państwach na całym świecie. Wyruszając w zagraniczną podróż, warto przygotować się jednak na to, że spotkamy się po drodze z dystrybutorami z różnymi końcówkami do tankowania.
Co kraj, to obyczaj
Na świecie można spotkać się z wieloma standardami złącz tankowania autogazu. W samej tylko Europie jest ich kilka. Co więcej, zdarza się, że nawet w jednym państwie, w różnych jego częściach, stosowane są inne końcówki. Cztery najczęściej spotykane na Starym Kontynencie standardy to:
- złącze włoskie (DISH) – popularne w Polsce i wielu państwach Europy: na Słowacji, w Czechach, większości państw bałkańskich, Skandynawii, Austrii, Francji oraz, jak można domyślić się po nazwie, samych Włoszech. Poza Europą spotykane w Indiach, RPA, części Chin oraz niektórych państwach Ameryki Południowej;
- złącze bagnetowe (Bayonet) – stosowane w Holandii, części Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Nowej Zelandii;
- złącze z gwintem trapezowym (ACME) – spotykane w Austrii, Belgii i części Niemiec, a poza Europą w Chinach, Australii czy Stanach Zjednoczonych;
- złącze typu Euroconnector – opracowane w celu ujednolicenia złącz tankowania LPG w całej Europie, jednak obecnie będące w użyciu głównie na Półwyspie Iberyjskim: w Hiszpanii i Portugalii.
Poza tym na świecie stosowane są jeszcze dwa rodzaje złącz. W Rosji, Kazachstanie i Uzbekistanie, oprócz zaworu typu włoskiego, można natknąć się na złącze eurazjatyckie, zwane także zaworem typu rosyjskiego. Z racji dużej powierzchni tych państw jest spotykane na znacznym obszarze – tłumaczy specjalista z Zenit Autogas Systems. – Jeszcze inny typ końcówki stosowany jest w Korei i Japonii. Ma on zasięg wyłącznie lokalny, więc od nazw tych krajów określany jest po prostu złączem koreańsko-japońskim.
Bez redukcji ani rusz
Jeśli wybierasz się w podróż za granicę i chcesz uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki, sprawdź, jakie końcówki tankowania autogazu spotykane są w państwach, przez które będziesz przejeżdżać. Jest bowiem bardzo możliwe, że do zatankowania auta będą potrzebne Ci odpowiednie redukcje do zaworów tankowania, zwane także przejściówkami czy adapterami. Z reguły można wypożyczyć je na stacjach benzynowych, uiszczając kaucję, ale jeśli nie chcesz ryzykować i wolisz zawsze mieć je na podorędziu, lepiej będzie się w nie zaopatrzyć przed wyjazdem. Redukcja przyda Ci się również w sytuacji, gdy chcesz sprowadzić samochód z instalacją LPG z zagranicy. Często importowane pojazdy mają inny wlew, a dzięki zastosowaniu przejściówki bez problemu zatankujesz auto na polskich stacjach bez konieczności wymiany zaworu tankowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana