Zasady działania rozrusznika samochodowego
Rozrusznik samochodowy to jedna z ważniejszych części znajdujących się w pojazdach spalinowych. Najczęściej jest to niewielkich rozmiarów silnik elektryczny, który wspiera pracę głównego silnika. Jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie wsparcia na etapie uruchamiania. Pomimo iż pełni tak ważną funkcję, jego budowa jest prosta. Jak dokładnie jest zbudowany i jak działa? Sprawdź.
Rozrusznik samochodowy – definicja
Rozrusznik to silnik prądu stałego. Jego zadaniem jest zapewnienie szybkiego i bezproblemowego rozruchu w samochodzie. Pełni ważną funkcję w pojeździe – dlatego też jest ogromnie wymagającym odbiorcom energii elektrycznej. Specjaliści z Auto Elektro Klima szacują, że jednorazowo może on pobierać energię w zakresie 200-600 amperów. Każdy model auta ma zastosowane inne rozwiązanie. Jego moc może wahać się od 0,4 do 10 kW. Pomimo ogromnego zużycia energii nie osłabia on pracy akumulatorach.
W momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce zapewnia on silnikowi minimalną, aczkolwiek wymaganą do startu prędkość rozruchową. Pokonuje on m.in. opór tarcia łożysk znajdujących się na wale korbowym silnika. Tu również prędkość jest uzależniona od rodzaju silnika. W modelach na benzynę częściej wynosi ona 40 – 100 obrotów na minutę, z kolei w dieslach nawet 200.
Jak działa rozrusznik samochodowy?
Zadaniem rozrusznika jest dostarczenie siły do silnika spalinowego. Uruchomienie napędu następuje po wprawieniu w ruch wałów korbowych pracujących z niewielką mocą. Dzięki mniejszej sile obrotowej dostarcza odpowiednią ilość mocy niezbędną do prawidłowego działania układu. Może on obracać, nawet kilkanaście razy, wałami korbowymi przed uruchomieniem mechanizmu. Z czasem, głównie w starszych pojazdach, element ten może ulec zniszczeniu – wówczas korzystniej jest zainwestować w regenerację rozrusznika niż zdecydować się na wymianę na nowy.
Już wcześniej wspomniano – kluczową rolę odgrywa moment obrotowy. Dodatkowo urządzenie to rozpoczyna pracę od dużych obrotów i siły. W procesie tym bierze udział mały silnik elektryczny. Ten ważny fragment całości jest wyposażony w jednokierunkowe sprzęgło napędzające zębatkę. Kolejnym detalem całości jest elektromagnes, który sprzęga kółko zębate i wieniec. Proces ten zachodzi w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce do pozycji zwanej „rozruch”. W takiej sytuacji koło zębate obraca się i zazębia, a to pozwala przenieść wygospodarowany prąd z akumulatora do silnika.
Na koniec należy dodać, że sprzęgło jednokierunkowe pozwala także chronić motor przed rozpędzaniem się do niebezpiecznych obrotów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana