Artykuł sponsorowany

Zalety open space w budynkach biurowych

Zalety open space w budynkach biurowych

Open space – czyli w wolnym tłumaczeniu: przestrzeń otwarta – to jeden z najpopularniejszych sposobów aranżacji biura, polegający na ustawieniu wielu stanowisk pracy w jednym dużym pomieszczeniu. Rozwiązanie to przyszło do Polski z Zachodu w latach 90. XX wieku, pierwszy raz natomiast pojawiło się niemal sto lat wcześniej, podczas rewolucji przemysłowej w Stanach Zjednoczonych. Dzięki swym zaletom jest z powodzeniem stosowane do dziś.

Aby jednak w pełni wykorzystać jego potencjał, warto urządzić open space w sposób komfortowy i przemyślany, z zachowaniem określonych w przepisach zasad BHP. Mówią one między innymi o tym, ile wolnej przestrzeni musi przypadać na jednego pracownika. Powinien też mieć on zapewnioną pewną prywatność, co osiągnąć można dzięki instalacji boksów lub ścianek działowych. Przyda się też osobne pomieszczenie, w którym można coś zjeść, spędzić przerwę czy porozmawiać, nie przeszkadzając kolegom.

Korzyści pracodawcy

Jedną z największych korzyści, dla których pracodawcy decydują się na open space w swojej firmie, są przeszło 20-procentowe oszczędności wynikające z tańszego urządzenia biura i niższych kosztów jego eksploatacji. Przestrzeń zostaje tu też maksymalnie wykorzystana, w miejscu ewentualnych ścian można bowiem postawić biurka – to zaś umożliwia wynajęcie mniejszej powierzchni, a więc znów: niższe koszty. Ponadto przełożeni mogą przy takim ustawieniu nieco łatwiej delegować zadania, formować zespoły i kontrolować podwładnych. Ci ostatni zaś, czując na sobie spojrzenie szefa, rzadziej pozwalają sobie na zbędne przerwy. Jak wykazały badania, odpowiednio dobrany rozkład biurek dodatkowo zwiększa efektywność pracowników o niemal 15 proc., usprawnia także przepływ informacji i dokumentów.

Plusy w oczach pracowników

Open space to jednak korzyści nie tylko dla firmy, ale też dla tych, którzy w niej pracują. – Łatwiej im się ze sobą efektywnie komunikować, konsultować pomysły czy wspólnie poszukiwać rozwiązań ewentualnych problemów – mówi przedstawiciel Centrali Instytutu Tele i Radiotechnicznego.
Bezpośredni kontakt wpływa zaś korzystnie na integrację, współpracę i budowanie relacji. Znaczenie ma też fakt, że praca w jednej przestrzeni skutecznie zapobiega izolacji pracowników, a jej warunki podlegają demokratyzacji. Wszystkie stanowiska wyglądają bowiem zasadniczo podobnie, nie widać zatem podziału na lepszych i gorszych. Ułatwiony jest też dostęp do przełożonych. Te i inne zalety sprawiają, że mimo podnoszących się głosów sprzeciwu (których argumentem jest np. hałas) wiele osób nie wyobraża sobie pracy w środowisku innym niż właśnie open space.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.