Wyposażenie badawcze w Centrum Techniki Okrętowej
Centrum Techniki Okrętowej S.A. z Gdańska to nowoczesny, multidyscyplinarny ośrodek badawczy i projektowy. To niekwestionowany lider w zakresie techniki okrętowej i inżynierii środowiskowej. CTO S.A. to projektant, producent i dostawców wyrobów, które należą do grupy zaawansowanych technologii, takich jak kompletne wyposażone laboratoria badawcze, urządzenia badawcze, czy aparatura pomiarowa. W naszym artykule przyjrzymy się działowi projektowania i wykonawstwa wyposażenia badawczego.
Dynamometr oporowy, POD i dynamometr steru
W ofercie Centrum Techniki Okrętowej S.A. z Gdańska związanej z urządzeniami i aparaturą badawczą widzimy dwa podstawowe działy. W dziale wyposażenia badawczego znajdziemy osiem pozycji. Trzy z nich to dynamometry. Pierwszy z nich to dynamometr oporowy, specjalistyczne urządzenie stosowane w standardowych hydrodynamicznych badaniach modelowych przeprowadzanych w basenach holowniczych lub tunelach obiegowych. Kolejny to dynamometr POD – urządzenie umieszczone wewnątrz obudowy POD jako część modelowanego układu napędowego. Służy do pomiaru oporów i momentów oporowych generowanych na śrubie napędowej POD. Ostatni to dynamometr steru używany do pomiaru momentu obrotowego i składowych wzdłużnych oraz poprzecznych sił generowanych na modelu steru.
Inne elementy wyposażenia badawczego w CTO
Dział wyposażenia badawczego CTO to także urządzenie do pomiaru prędkości, konkretnie nowoczesny system do pomiaru trójwymiarowego pola prędkości za modelem statku np. w kręgu śrubowym. Kolejny element to waga sześcioskładowa – urządzenie do ogólnego zastosowania przy pomiarze trzech sił oraz trzech momentów, które może być wykorzystywane jako element systemów pomiarowych w basenach holowniczych i tunelach kawitacyjnych. Urządzenie do określania momentu bezwładności i położenia środka ciężkości modelu statku to wyważarka – urządzenie o lekkiej i zwartej konstrukcji. Dalej mamy też sondę fali – czujnik fali przeznaczony do pomiaru wysokości fali na holowanym modelu. Ostatnia pozycja to „wake rake”, urządzenie przeznaczone do pomiaru składowej osiowej prędkości w położeniu śruby.
Zlecenia realizowane przez Centrum Techniki Okrętowej S.A. to mnóstwo projektów urządzeń oraz stanowisk badawczych dla klientów nie tylko z Polski. To mnóstwo zrealizowanych zleceń, które obejmowały opracowanie projektów koncepcyjnych, przygotowanie dokumentacji technicznej i wykonawczej oraz wykonanie urządzeń i finalnie nadzór nad właściwym montażem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana