Wymiana pieca. Jak uzyskać dofinansowanie?
Właściciele nieruchomości planujący wymianę pieca na nowy powinni się zapoznać z warunkami programu Czyste Powietrze 2020 umożliwiającego uzyskanie dofinansowania na zakup urządzenia grzewczego. Warunki i zasady udzielania wsparcia warto poznać jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie – nie każdy bowiem może liczyć na wsparcie. Część osób może uzyskać pomoc w postaci pożyczki. Sprawdź, jak się przygotować.
Program Czyste Powietrze – najważniejsze informacje
Program Czyste Powietrze 2020 powstał z myślą o zmniejszeniu i uniknięciu emisji pyłów oraz innych szkodliwych zanieczyszczeń do środowiska. Jest on skierowany do osób fizycznych będącymi właścicielami bądź współwłaścicielami domów jednorodzinnych, ale też tych, którzy uzyskali zgodę na rozpoczęcie budowy.
Jego celem jest nie tylko doprowadzenie do wymiany starych pieców i kotłów na nowe kotły 5 klasy, ale też zadbanie o termomodernizację obiektów, która odpowiada za efektywne zarządzanie energią. Osoby planujące skorzystać z tego rozwiązania doceniają nie tylko możliwość zadbania o środowisko, ale przede wszystkim jego wygodę i przełożenie na zmniejszenie obciążenia domowego budżetu. Nowoczesne piece w połączeniu z dobrze ocieplonym domem zapewniają minimalne straty ciepła, a tym samym nie zużywają dużej ilości opału.
Jak uzyskać dofinansowanie?
Osoby planujące skorzystać z programu Czyste Powietrze mogą uzyskać zwrot poniesionych kosztów na poziomie nie większym niż 53 tysiące złotych, a minimalnie w kwocie 7 tysięcy złotych. W przypadku konieczności wydania na piec większej ilości środków finansowych, mogą oni uzyskać wsparcie w formie pożyczki.
Właściciele zainteresowani kredytowaniem muszą złożyć wniosek we właściwym dla miejsca zamieszkania Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej bądź Urzędzie Gminy. Specjalista z firmy SIMAR wyjaśnia, że przed jego złożeniem należy wykonać audyt energetyczny budynku bądź załączyć do niego uproszczoną analizę energetyczną. Dokumenty te pozwalają w prosty i bezproblemowy sposób ocenić zapotrzebowanie nieruchomości na ciepło. Sam wniosek może być dostarczony w wersji papierowej bądź elektronicznej.
Wysokość otrzymanego dofinansowania jest uzależniona od miesięcznego dochodu na osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy. Stanowi ona część kosztów kwalifikowanych, która nie może przekroczyć poziomu 90%. Przed podpisaniem umowy nieruchomość z pewnością odwiedzi kontroler, który potwierdzi istnienie „kopciucha”. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji wystarczy podpisać stosowną umowę i zrealizować ją w określonym wcześniej terminie. Ostatni krok to złożenie dokumentów rozliczeniowych, w tym faktur potwierdzających zapłatę za dokonane zakupy i świadczone usługi. Dopiero wówczas możliwe jest otrzymanie kwoty dofinansowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana