Artykuł sponsorowany

Wszystko, co warto wiedzieć o podatku VAT

Wszystko, co warto wiedzieć o podatku VAT

Podatek od towarów i usług określany jest potocznie mianem podatku VAT. Jest to danina obowiązująca w Polsce od 1993 roku, która obejmuje i sprzedawców, i nabywców towarów, dolicza się ją bowiem do kwoty transakcji kupna-sprzedaży. Co jeszcze o podatku VAT powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Rejestrowanie podatku VAT przez przedsiębiorcę

Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 roku, a także jej nowelizacją z roku 2019, zwolnienie z płacenia VAT-u przy całej sprzedaży mają ci przedsiębiorcy, których obrót roczny nie przekracza kwoty 200 tys. zł. Jest to tzw. zwolnienie podmiotowe i poza nim mamy do czynienia również ze zwolnieniem przedmiotowym. Stanowi ono, że podatek VAT nie obowiązuje części podmiotów świadczących usługi edukacyjne, finansowe oraz medyczne, choć w tych przypadkach często trzeba spełnić dodatkowe warunki. Jakie? O to warto dopytać specjalistę w biurze księgowym.

- Ponieważ prowadzenie ewidencji podatków od towarów i usług oraz składanie deklaracji podatkowych jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy rozliczającego VAT, a ustawy i przepisy dość często się zmieniają, dla pewności bezbłędnych rozliczeń i wywiązywania się z powyższego obowiązku, warto nawiązać współpracę z biurem rachunkowym. Specjaliści zajmujący się rozliczeniami VAT muszą posiadać bieżącą wiedzę na ten temat i stale się dokształcać – mówi przedstawiciel firmy Global Accounting.

Aktualne stawki podatku VAT

Kluczową dla przedsiębiorców informacją jest także to, jaka wysokość tego podatku odpowiada konkretnym towarom. Podstawową stawką jest 23%, jednak istnieje również kilka innych wartości:

  • stawka 8% - jest to stawka obniżona, która obowiązuje np. przy pracach związanych z remontami, robotami konserwacyjnymi, czy pracami budowlano-montażowymi,
  • stawka 5% - jest to stawka obniżona, która obowiązuje np. przy sprzedaży produktów rolnych i książek,
  • stawka 0% - stawka obowiązująca m.in. dla wewnątrzwspólnotowej dostawy oraz eksportu towarów.

Odprowadzanie podatku VAT do Urzędu Skarbowego

Przepisy wskazują także, że podatek VAT przedsiębiorca oblicza i wpłaca samodzielnie do właściwego Urzędu Skarbowego. Wymaga to sporo pracy, dlatego prawo przewiduje możliwość kwartalnego rozliczania, choć jest ono dostępne tylko dla mniejszych przedsiębiorstw, których wartość sprzedaży w minionym roku podatkowym nie przekroczyła równowartości 1 200 000 euro. Drugim wariantem jest zlecenie obsługi VAT biurom rachunkowym, które zrobią to rzetelnie i na czas.

Danina, jaką jest podatek VAT, nie obowiązuje wszystkich przedsiębiorców, jednak wszyscy oni powinni posiadać przynajmniej podstawowe informacje na jego temat. Jedną z ważniejszych jest to, od jakiego pułapu jego uiszczanie staje się obowiązkowe, co jest szczególnie istotne dla nowych, dynamicznie rozwijających się podmiotów, które bardzo szybko mogą sięgnąć tej granicy. Podmioty, które dopiero rozpoczęły prowadzenie działalności gospodarczej, mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, jeśli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy – w stosunku do okresu prowadzonej działalności – kwoty 200 tys. zł.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.