W jaki sposób mniejsze klasy przekładają się na lepsze kształcenie?
Mniej liczne klasy niewątpliwie oznaczają nie tylko więcej uwagi poświęconej uczniom, ale i więcej czasu, który nauczyciel może wykorzystać na indywidualną pracę z uczniem. Dzięki temu rola nauczyciela może sprowadzać się nie tylko do przekazywania wiedzy zagwarantowanej w podstawie programowej, ale też do przekazywania uniwersalnych wartości. W tym artykule wyjaśnimy, w jaki sposób mniej liczne klasy przekładają się na lepsze kształcenie.
Czy liczba dzieci w klasie ma wpływ na proces adaptacji?
Pójście dziecka do szkoły podstawowej to stres nie tylko dla rodziców, ale przede wszystkim dla ucznia. Zbyt duża liczba dzieci w klasie znacznie utrudnia proces adaptacji do nowej sytuacji, jaką jest rozpoczęcie edukacji szkolnej. Mniejsze klasy zaś, umożliwiają dziecku szybsze zaaklimatyzowanie się, pokonanie nieśmiałości, otwarcie się na pozostałych uczniów. W sytuacji mniej licznej klasy, nauczyciel ma czas na wdrożenie bardziej nieśmiałych uczniów do reszty grupy.
Mniejsza klasa to możliwość indywidualnego podejścia do każdego ucznia
Nauczyciel mający pod opieką mniejszą liczbę uczniów ma znacznie więcej czasu, który może poświęcić indywidualnie każdemu z nich. Ma też większą szansę kontrolować na bieżąco postępy swoich podopiecznych i dopasowywać do nich tempo nauczania, co niewątpliwie przekłada się na lepsze wyniki w nauce.
Jak wyjaśnia dyrektor „Tęczowe Abecadło”, Polsko-Angielskiej Szkoły Podstawowej w Stargardzie:
Nauczanie w mniejszej klasie jest dużo bardziej elastyczne – w razie problemów ze zrozumieniem danego tematu, nauczyciel może zmniejszyć tempo pracy, by każdy z uczniów był w stanie przyswoić daną wiedzę na odpowiednim poziomie. Wtedy, nawet mimo zmniejszenia tempa pracy, będzie on w stanie uczyć zgodnie z podstawą programową.
Odwrotnie jest natomiast w tradycyjnej publicznej szkole, gdzie w przypadku niecałkowitego zrozumienia tematu przez ucznia, musi on skorzystać z dodatkowych, płatnych korepetycji.
Wpływ liczebności grupy na komunikację
Większa liczebnie klasa oznacza możliwość wchodzenia w relacje z większą liczbą rówieśników ze zróżnicowanych środowisk, co związane jest z kolei ze wzrostem ryzyka zawarcia przez dziecko nieodpowiednich znajomości. Ta sytuacja może wzbudzać w rodzicach obawę przed powielaniem negatywnych wzorców zachowania u dzieci, które dążąc do uzyskania akceptacji rówieśników, mogą próbować naśladować ich niewłaściwe zachowania.
W mniejszych klasach nauczyciel ma większą możliwość angażowania się w przekazywanie dzieciom uniwersalnych wartości obowiązujących w relacjach społecznych oraz kształtowania w nich asertywnej postawy. Dzięki temu, istnieje większa szansa, że dziecko uczęszczające do mniejszej grupy, będzie w przyszłości mniej podatne na negatywny wpływ otoczenia.
Ponadto w mniejszych klasach komunikacja nauczyciela z poszczególnymi podopiecznymi oraz uczniów między sobą jest dużo łatwiejsza i przebiega znacznie sprawniej niż w przypadku liczniejszych grup.
Przynależność do mniej licznej klasy daje ponadto większe szanse na nawiązywanie mocnych, trwałych relacji. Doceniani i zauważani uczniowie nie mają potrzeby prowadzić tak zwanej niezdrowej rywalizacji.
Przynależność do mniejszej klasy a systematyczność
Przynależąc do mniej licznej grupy, uczeń musi być bardziej systematyczny w nauce – choćby dlatego, że w mniejszym gronie szybciej nastąpi jego kolej na przykład do odpowiedzi ustnej. Systematyczność przekłada się ponadto na poprawę zdolności zapamiętywania, co z kolei przynosi korzyści w formie lepszych wyników w nauce.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana