Artykuł sponsorowany

W jaki sposób dokonuje się rewitalizacji terenów poprzemysłowych?

W jaki sposób dokonuje się rewitalizacji terenów poprzemysłowych?

Likwidacja terenów przemysłowych zawsze pociąga za sobą szereg wyzwań natury społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Powstaje też ciekawy temat zagospodarowania opustoszałych obiektów już nieużytkowych. W tym tekście przyjrzymy się bliżej zagadnieniu rewitalizacji terenów poprzemysłowych. Sprawdźmy, czemu służy rewitalizacja i jak może wyglądać.

Problem terenów poprzemysłowych

Jak wynika z badań Instytutu Geografii UJ, w ok. 75% polskich miast powyżej 50.000 mieszkańców znajdują się niewykorzystane tereny poprzemysłowe, czyli zdegradowane, nieużytkowane albo nie w pełni wykorzystane obszary pozostałe po zakończeniu działalności gospodarczej. Niewykorzystane tereny poprzemysłowe obejmują przede wszystkim opuszczone zakłady produkcyjne, wydobywcze i hutnicze wraz z infrastrukturą pomocniczą, a więc z placami, drogami magazynami, budynkami administracyjnymi lub mieszkalnymi (np. hotele pracownicze), również szyby górnicze, W większości dużych miast zdegradowane tereny poprzemysłowe znajdują się w ich centralnych dzielnicach, z pewnymi oryginalnymi wyjątkami jak np.  stacje po kolejkach górskich. Zawsze jednak ich zagospodarowanie znajduje się wysoko na liście priorytetów samorządów.

Rewitalizacja terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja terenów poprzemysłowych to świadomy i zaplanowany proces przekształceń zdegradowanej przestrzeni, którego celem jest przywrócenie tym terenom funkcjonalności, poprawa estetyki przestrzennej oraz stanu ekologicznego. Działania prowadzone w ramach rewitalizacji dążą więc do przywrócenia wartości społecznej, a często również ekonomicznej obszarom zdegradowanym w wyniku działalności przemysłowej. W proces rewitalizacji danego obszaru zawsze zaangażowanych jest wielu uczestników; na początek niezbędna jest inicjatywa właściciela bądź zarządcy danego terenu, czyli najczęściej samorządu.

Dla zobrazowania procesu posłużmy się przykładem rewitalizacji przyrodniczo-krajobrazowej otoczenia wieży wyciągowej szybu „Prezydent” w Chorzowie. Pierwszym krokiem w kierunku realizacji pomysłu rewitalizacji tej przestrzeni była identyfikacja potrzeb mieszkańców okolicy i realnych możliwości zagospodarowania terenu wokół nieczynnego szybu. Kolejnym – przygotowanie projektu, czego podjęła się Pracownia Architektury Januszówka z Bielska-Białej. Następnie realizacja projektu – budową ciągów komunikacyjnych, placu zabaw, małej architektury, założeniami zieleni – zajęły się ekipy budowlane ze specjalistami różnych branż m.in. architektury krajobrazu, ogrodniczej czy drogowej. Wielokrotnie nagradzany projekt niewątpliwie należy do najbardziej udanych inwestycji tego typu w Polsce.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.