Uszkodzona głowica silnika – objawy i naprawa
Silnik, serce każdego samochodu, to złożony mechanizm, którego wszystkie elementy muszą funkcjonować perfekcyjnie. Jakiekolwiek uszkodzenia nie tylko prowadzą do zmniejszenia jego wydajności, ale mogą stać się przyczyną kolejnych usterek, prowadzących nieuchronnie do sytuacji, w której silnik nie będzie w stanie pracować. Jednym z tych elementów, niezwykle istotnych dla całego układu, jest głowica.
Czym jest głowica?
Głowicą silnika nazywamy wykonywany z żeliwa lub aluminium element zamykający komorę spalania, znajdujący się nad blokiem cylindrowym. Pełni ona wiele różnych funkcji – jej głównym zadaniem jest szczelnie zamknięcie komory spalania, dzięki czemu spalanie paliwa może zachodzić w odpowiednich warunkach. Wewnątrz głowicy znajdują się ponadto kanały olejowe i chłodnicze oraz czujniki, rejestrujące między innymi ciśnienie oleju oraz temperaturę płynu chłodniczego.
Przyczyny i objawy uszkodzeń
Głowica to element bardzo wrażliwy na gwałtowne zmiany temperatur. Niezależnie od tego, czy została ona wykonana z żeliwa czy aluminium, do jej uszkodzenia może dojść nawet w sytuacji, w której próbujemy odpalić silnik po długim staniu na mrozie lub gdy jedziemy zbyt długo na niskich biegach. Niekorzystne są również braki w oleju lub czy płynie chłodniczym. Wśród objawów uszkodzenia głowicy możemy wymienić między innymi:
- Stuki w silniku i jego drgania
- Ubytek płynu chłodniczego
- Mieszanie się płynu chłodniczego z olejem
- Wahania obrotów
- Biały szlam po korkiem wlewu oleju
- Biało-niebieskie spaliny.
Jak naprawiać?
Procedura naprawiania uszkodzeń głowicy uzależniona jest od tego, z jakiego materiału została ona wyprodukowana, W każdym przypadku jednak wymaga ona zastosowania odpowiednich metod oraz narzędzi, dlatego odradzane jest naprawianie jej samodzielnie – lepiej powierzyć to wyspecjalizowanym warsztatom, takim jak firma Auto-Szlif. Jak wygląda naprawa? W przypadku głowic aluminiowych uszkodzenia zewnętrzne diagnozuje się wtłaczając do elementu wodę pod wysokim ciśnieniem – pozwala to zlokalizować nieszczelności, które następnie likwiduje się w procesie spawania. Trudniejszym wyzwaniem są uszkodzenia wewnętrzne, które zazwyczaj usuwa się wymieniając elementy takie jak uszczelniacze i prowadnice zaworowe. W diagnostyce uszkodzeń głowic żeliwnych używa się z kolei wysokich temperatur osiąganych w specjalnych piecach – widać wtedy pęknięcia w materiale. Uszkodzenia te usuwa się w procesie spawania. W głowicach żeliwnych niektórych starszych silników wysokoprężnych naprawa polega na napawaniu ubytków żeliwa przy użyciu specjalnej elektrody. Może się zdarzyć, że ubytki te są jednak zbyt duże – w takich przypadkach głowica nie nadaje się do naprawy i należy ją wymienić.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana