Urządzenia pokładowe OBU przeznaczone do systemu poboru opłat e-TOLL?
System poboru opłat e-TOOL jest nowoczesnym rozwiązaniem naliczania opłat za przejazd drogami płatnymi (głównie autostradami). Powoli wypiera rozwiązanie tradycyjnych bramek. Aby skorzystać z aplikacji e-TOOL, należy wykorzystać odpowiedni sprzęt: urządzenia pokładowe OBU lub ZSL. Pierwsze są zasilane przez baterie i przenośne, co ułatwia ich użytkowanie. Czym charakteryzują się urządzenia OBU?
Czym są urządzenia OBU?
Urządzenia OBU (On Board Unit) związane są z systemem geolokalizacji i poboru opłat e-TOOL. Odpowiadają one za przesyłanie danych geolokalizacyjnych. Umożliwiają także naliczanie opłat za przejazd płatnymi drogami, zarządzanymi przez GDDKiA (Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad) w systemie e-TOOL (w sposób elektroniczny i automatyczny). Urządzenia OBU są przenośne i montuje się je w pojazdach.
Ich czołowym dostawcą jest Spółka Gannet Guard Systems, która zajmuje się głównie namierzaniem i odnajdywaniem obiektów. Firma produkuje profesjonalne systemy monitoringu, podnoszące bezpieczeństwo każdego użytkownika. Należą do nich urządzenia e-TOOL, wykorzystywane najczęściej w przewozie osób i towarów przez kierowców ciężarówek, autobusów, pojazdów dostawczych.
Jak działają urządzenia pokładowe OBU?
Urządzenia pokładowe OBU to sprzęt o klasie GNSS, który sprawnie i szybko transmituje dane geolokalizacyjne do e-TOOL. Można je podłączyć do gniazda zapalniczki w samochodzie lub zainstalować we własnym zakresie. Innymi urządzeniami, podobnymi do UBU, są ZSL (zewnętrzne systemy lokalizacyjne), które podłącza się na stałe w samochodach ciężarowych. ZSL jest stale zasilane prądem. Trzeba pamiętać o jego ciągłym ładowaniu, co może być uciążliwe dla użytkowników.
Aby skorzystać z OBU i ZSL, należy wpierw zarejestrować się w systemie e-TOOL, gdzie do każdego użytkownika zostanie przypisane przenośne urządzenie pokładowe lub lokalizator GPS.
Wady i zalety urządzeń OBU
Urządzenia OBU są raczej łatwo dostępne – można je odnaleźć nawet na niektórych stacjach benzynowych. Charakteryzują się niską ceną i nie wymagają specjalistycznego montażu. Ich największą zaletą jest przenośność. Trzeba je jedynie podłączyć do odpowiedniego gniazda w samochodzie.
Jedno urządzenia pokładowe można użytkować w różnych samochodach – należy wtedy dokonać też odpowiedniej zmiany w aplikacji e-TOOL. Są prostsze od skomplikowanych ZSL.
Największą wadą OBU jest uzależnienie jego działania od mocy baterii. Może się zdarzyć, że po postoju trzeba odczekać kilka minut, aż system się uruchomi i połączy z systemem e-TOOL. Zdarza się także, że urządzenia podczas jazdy się odłącza.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana