Ułatwienia podatkowe związane z Tarczą Antykryzysową
W przeciągu trzech miesięcy, od 31 marca do 24 czerwca, weszły w życie aż cztery ustawy, zwane Tarczami Antykryzysowymi, mające na celu załagodzenie skutków kryzysu wywołanego epidemią wirusa COVID-19. Ustawy te wprowadzają różne rozwiązania pomocowe dla przedsiębiorstw. Dużą część tych udogodnień stanowią ułatwienia podatkowe. Oto przegląd najważniejszych zmian w prawie podatkowym obowiązujących w czasie epidemii.
Tarcza Antykryzysowa a podatek PIT i CIT
Tarcze Antykryzysowe zostały wprowadzane w życie w następujących terminach: 31 marca, 18 kwietnia, 16 maja i 24 czerwca. Na ich mocy obowiązują do tej pory następujące ułatwienia podatkowe:
- Wprowadzono możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu zapłaconych kar umownych i odszkodowań, które są konsekwencją stanu epidemicznego.
- Podatników rozliczających się według karty podatkowej zwolniono z obowiązku zgłaszania przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej, jeśli ta wynika z wprowadzonego w ramach walki z epidemią zakazu działalności. Oczywiście przedsiębiorstwa objęte takim zakazem są zwolnione z płacenia podatku dochodowego na czas zawieszenia pracy firmy.
- Z podatku od przychodu z nieruchomości zwolnieni zostali właściciele budynków. Według dotychczasowych ustaleń ulga działa do grudnia 2020 r.
- Darowizny przekazane na rzecz przeciwdziałania wirusowi COVID-19, w tym darowizny rzeczowe, między innymi na rzecz domów pomocy oraz placówek medycznych i oświatowych, można odliczyć od podatku. Ponadto środki pomocowe otrzymane przez te ośrodki nie będą uznawane za przychód podlegający opodatkowaniu.
- Przychodami nie będą również dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych, które udzielane zostały przedsiębiorcom ponoszącym straty wynikające z sytuacji epidemicznej.
- Czas na wpłacanie zaliczek za podatek dochodowy od osób fizycznych został przedłużony o pięć miesięcy (np. zaliczka pobrana w maju podlega wpłacie do 20 grudnia 2020 r.).
Jeszcze na początku epidemii można było skorzystać 3-miesięcznego zwolnienia z opłacania składek ZUS, jednak ta opcja pozostaje poza zasięgiem przedsiębiorców i osób samozatrudnionych już od końca maja.
Koronawirus a podatek VAT
Stawka podatku VAT wynosząca 0% obejmuje darowizny towarów przyczyniających się do walki z epidemią, jednak wyłącznie dokonywane na rzecz wybranych działalności m.in. podmiotów leczniczych oraz jednostek opieki społecznej. Do takich towarów można zaliczyć np. środki dezynfekujące, maski i wyroby medyczne. Stawka 0% dotyczy również niektórych produktów leczniczych sprowadzanych z zagranicy. Powyższe ułatwienia podatkowe obowiązują do odwołania stanu epidemicznego. Co więcej, wszelkie produkty dezynfekujące, które można znaleźć w sklepach, objęte zostały stawką VAT 8%.
Jak uniknąć nieprawidłowości podatkowych?
Zmiany w przepisach są wprowadzane bardzo szybko. Szczególnie w początkowych fazach stanu epidemicznego w Polsce tempo to mogło przyprawić o zawrót głowy, przedsiębiorcy musieli niemal co miesiąc dostosowywać się do nowych ustaleń. Jeden ze specjalistów pracujących w biurze rachunkowym Sowiński w Sopocie tak komentuje sytuację:
Do powstawania nieprawidłowości mogła przyczynić się ogólna dezorientacja, a przede wszystkim możliwość różnej interpretacji nowych przepisów oraz udzielanie pomocy przez organy państwowe bez dogłębnej analizy sytuacji przedsiębiorców. Było to oczywiście konieczne, jednak uniknięcie nieprawidłowości okazuje się graniczyć z cudem w tak nieprzewidywalnych warunkach.
Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami tej dynamicznej sytuacji, najlepiej zdecydować się na zlecenie audytu podatkowego specjalistom. Jest to analiza mająca na celu wychwycenie wszelkich pomyłek, dająca też możliwość wprowadzenia koniecznych poprawek w sposób przejrzysty i zgodny z prawem. Niestety można spodziewać się, że po zakończeniu się epidemii rozpocznie się czas intensywnych kontroli podatkowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana