Szlifowanie kół zębatych w praktyce

Spis treści
Koła zębate to element wielu mechanizmów, z którymi mamy do czynienia na co dzień – znaleźć je można między innymi w skrzyni biegów w każdym samochodzie. Mniejsze, bardziej wyrafinowane koła zębate niezbędne są z kolei do poprawnego funkcjonowania zegarów i zegarków mechanicznych. Aby koło spełniało swoją rolę, musi posiadać odpowiedni kształt – do nadania mu go stosuje się różne metody obróbki jego uzębienia.
Szlifowanie ogólnie
Szlifowanie to jedna z form obróbki skrawaniem materiałów, między innymi metali, tworzyw sztucznych czy szkła. Zaliczana jest ona do obróbki wykończeniowej, to jest pozwalającej nadać elementowi ostateczny kształt oraz wymiary. W szlifowaniu kół zębatych stosuje się dwie główne metody – kształtową oraz obwiedniową.
Metoda kształtowa
Metoda kształtowa polega na wycinaniu zębów koła za pomocą frezu, noża dłutowniczego lub odpowiednio wyprofilowanej ściernicy. Charakterystyczne jest dla tej metody to, że stosowana jest prawie wyłącznie do obróbki zębów, w których występuje niezmienność zarysu wrębu na całej ich długości. Zazwyczaj metoda ta używana jest do wstępnego obróbki kół, bardzo rzadko używa się jej w obróbce kół zębatych stożkowych. Po nadaniu kształtu pojedynczego wrębu – które trwa od kilku do kilkunastu sekund – koło zostaje automatycznie obrócone o kilka stopni wokół własnej osi, po czym rozpoczyna się szlifowanie kolejnego. W ten sposób stopniowo wycinanie są kolejne zęby.
Metoda obwiedniowa
Metoda ta stosowana jest w przypadku kół walcowych lub stożkowych. Polega ona na współpracy dwóch kół, z czego jedno jest kołem obrabianym, drugie zaś narzędziem, służącym do nadawaniu temu pierwszemu określonego kształtu. Kolejne zęby koła powstają w wyniku obwodzenia go przez kolejne przyłożenia narzędzia skrawającego.
Zarówno metoda kształtowa, jak i obwiedniowa mają swoje plusy i minusy. Pierwsza z nich uznawana jest za bardziej wydajną, co oznacza, że pozwala nadać zgrubny kształt koła w bardzo krótkim czasie – jest przez to powszechnie stosowana w przemysłowej produkcji kół. Właśnie ta zgrubność kształtu jest jednak wadą metody kształtowej – chodzi o to, że nie pozwala ona uzyskać wysokiej dokładności kształtowej i wymiarowej. Metoda obwiedniowa jest dużo dokładniejsza – pozwala uzyskać koła o parametrach dokładnie takich, jakich potrzebujemy. Szlifowanie kół zębatych obiema metodami znajdziemy w ofercie firmy Remo-Tech.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana