Szkolenia kierowców zawodowych – obsługa tachografu
Brak wpisu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy? Kara 100 zł za każdy dzień. Nawet jeśli kierowca wykonuje wyłącznie przewozy krajowe. Jak widać najdrobniejsze pomyłki przy obsłudze tachografu w razie inspekcji mogą mieć bardzo przykre skutki finansowe. Aby uchronić się przed tak absurdalnymi, ale zgodnymi z prawem mandatami od ITD, warto naprawdę solidnie zapoznać się z zasadami obsługi tachografu.
Rejestracja czasu pracy z wykorzystaniem tachografu z założenia ma służyć kierowcom. Wymusza przestrzeganie czasu odpoczynku, przez co zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Uniemożliwia zbyt długą jazdę, w związku z czym właściciele firm transportowych nie mogą wymagać od swoich kierowców nieprzepisowych zachowań. Niestety skomplikowane przepisy dotyczące i szkolenia z czasu pracy kierowców, i prawidłowej obsługi urządzenia pomiarowego w praktyce nierzadko są źródłem dodatkowych problemów.
Szkolenie z obsługi tachografu
Obsługa analogowych tachografów z reguły nie przysparzała kierowcom problemów. Co więcej, mechanizm był na tyle prosty, że aż prowokował do mniejszych i większych manipulacji, nagminną praktyką było też odręczne nanoszenie poprawek na tarczkę. Cyfrowe tachografy, z którymi trzeba jeździć obecnie, są zupełnie inne. Zapisując dane jednocześnie na karcie kierowcy i w pamięci elektronicznej, uniemożliwiają jakiekolwiek próby oszustwa. Niestety jednocześnie są na tyle skomplikowane w obsłudze, że narażają kierowców na popełnianie błędów. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na organizację kursu poświęconego tachografom – opowiada ekspert z firmy MAWEX.
Kiedy kierowca włoży do tachografu swoją kartę i odpali samochód, urządzenie automatycznie rozpocznie pracę. To dobrze, i niedobrze, bo może przez to zapomnieć właśnie o konieczności wprowadzenia kraju rozpoczęcia pracy. W razie kontroli będzie kara. Jednak najczęściej spotykanym błędem w obsłudze tachografu jest wybór „młotków” lub okresu dyspozycyjności zamiast pauzy na selektorze. W rezultacie tachograf nie nalicza przerwy, co wprowadza sporo zamieszania do ewidencji czasu pracy i jeszcze większych kar ITD dla kierowcy i przedsiębiorcy. Podczas szkolenia dla kierowców instruktor dokładnie omawia z kursantami zasady właściwej obsługi tachografu i przestrzega przed typowymi błędami.
Tachografy w świetle prawa
Na kim spoczywa odpowiedzialność finansowa za mandaty za błędy w obsłudze tachografu? Kto powinien kupować wykresówki do tachografów? Dlaczego kierowca zawsze powinien mieć w samochodzie papier do wydruków cyfrowych? Jak daleko wstecz może zerknąć inspektor podczas kontroli drogowej? Czy policja też ma prawo sprawdzać tachograf? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w przepisach krajowych i międzynarodowych, ale często są one niejednoznaczne, a nawet wzajemnie się wykluczają. Szkolenia zawodowych kierowców z obsługi tachografu wyjaśniają zawiłości prawne i rozwiewają wszelkie wątpliwości, ponieważ zajęcia przygotowane są pod kątem praktycznym. W programie kursu oprócz informacji na temat kar, mandatów i sposobów na ich uniknięcie znajduje się omówienie przepisów dotyczących czasu pracy i wymaganych przerw dziennych oraz postojów w trybie dobowy i w dłuższych okresach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana