"Szarpiący" autobus. Możliwe przyczyny problemu
Jazda autobusem niewątpliwie ma swoje zalety. Korzystanie z komunikacji publicznej jest bardziej ekologiczne od poruszania się własnym autem, dodatkowo nie musimy skupiać uwagi na prowadzeniu samochodu, a możemy w tym czasie np. poczytać książkę. Niestety jazda autobusem nie zawsze jest przyjemna, zwłaszcza jeśli pojazd mocno szarpie. Ten mankament można wyeliminować, trzeba jednak znać jego przyczynę. Z czego wynika szarpanie autobusu?
Winne sprzęgło
Najczęstszym "winowajcą" uciążliwego dla pasażerów szarpania podczas jazdy autobusem są usterki i nieprawidłowości w obrębie budowy sprzęgła. To właśnie podczas ruszania, hamowania i zmiany biegów najczęściej dochodzi do gwałtownych ruchów pojazdu, dlatego specjaliści w pierwszej kolejności radzą przyjrzeć się mechanice układu napędowego. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę?
Powodem nieprawidłowego działania sprzęgła, co przejawia się w postaci nagłych szarpnięć autobusu, jest najczęściej nieprawidłowy dobór oraz nadmierna eksploatacja części. - Odpowiada fachowiec reprezentujący firmę Bus Service, która zajmuje się serwisem autokarów w Opolu i Olsztynie. - Zużyte i uszkodzone tarcze dociskowe, zanieczyszczone okładziny na skutek rozszczelnienia czy nadmiaru smaru, a także obluzowane i odkształcone tuleje, koła zamachowe oraz inne elementy mogą zakłócać płynność przenoszenia napędu. W efekcie dochodzi do gwałtownych ruchów pojazdu odczuwanych przez pasażerów właśnie jako nieprzyjemne szarpanie.
Ponieważ jazda "szarpiącym" autobusem jest mało komfortowa, a bywa także niebezpieczna, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego działania sprzęgła należy przeprowadzić przegląd techniczny. Profesjonalny serwis autobusów powinien obejmować dokładne oględziny i wymianę zużytych części na nowe, a także ich odpowiednie nasmarowanie.
Jeśli nie sprzęgło, to co?
Za szarpanie autobusu w trakcie jazdy może odpowiadać nie tylko sama konstrukcja sprzęgła, ale także inne elementy układu napędowego (np. mocowania) oraz pozostałych podzespołów. Wiele zależy od samego systemu sterowania sprzęgłem, gdzie w przypadku układu hydraulicznego dochodzi nieraz np. do zapowietrzenia lub awarii pompy, co może poskutkować charakterystycznym "potrząsaniem" pojazdu. Poza tym przyczyna takiego zachowania autobusu może leżeć także w złym działaniu silnika (niewłaściwa regulacja, wyeksploatowane wsporniki, usterki wtryskiwaczy). Warto również dokładniej przyjrzeć się pracy układu zapłonowego i paliwowego. Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że za płynną jazdę odpowiadają również w dużej mierze umiejętności i styl jazdy kierowcy autobusu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana