Artykuł sponsorowany

System SENT. Monitoring przewozu towarów w praktyce

System SENT. Monitoring przewozu towarów w praktyce

Od 2017 roku ustawodawca nałożył obowiązek rejestracji przewozów towarów takich jak między innymi alkohol, susz tytoniowy i paliwo. Czynność ta odbywa się za pośrednictwem systemu SENT. Powstał on, aby zniwelować oszustwa podatkowe, ale czy można go wykorzystać także do wewnętrznych celów w przedsiębiorstwie?

Czym jest system SENT?

Elektroniczny rejestr zgłoszeń, bo tak także nazywany jest system SENT, powstał w celu uszczelnienia systemu podatkowego. Jego głównym zadaniem jest rejestrowanie i monitorowanie przewozu towarów wrażliwych, do których zalicza się między innymi:

  • paliwa silnikowe,
  • paliwa opałowe,
  • oleje silnikowe,
  • alkohole skażone,
  • rozpuszczalniki,
  • susz tytoniowy.

W związku, z tym każda firma prowadząca na przykład sprzedaż oleju napędowego z dostawą na plac budowy lub w inne miejsca, a także przewoźnicy i odbiorcy innych towarów zawartych w art. 3 ust. 2 ustawy o systemie drogowego i kolejowego monitorowania przewozu towarów, zobowiązani są do korzystania z SENT. 

Dostęp do SENT możliwy jest za pośrednictwem konta na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Obecnie jednak wiele firm korzysta z możliwości, jakie oferują wewnętrzne systemy ERP, skonfigurowane w pełni z systemem SENT. 

Jak w 3 krokach zgłosić przewóz w systemie SENT?

System SENT obowiązuje zarówno osoby wysyłające towary ujęte w ustawie, jak i samych przewoźników oraz odbiorców, zgłoszenia w nim odbywają się w trzech krokach.

1. Krok pierwszy

Przedsiębiorstwo wysyłające towar na właściwym formularzu zgłasza zamiar przewozu. Po jego wypełnieniu i wysłaniu system generuje numer SENT, który ważny jest przez 10 dni, a także trzy klucze uwierzytelniające dla każdego z uczestników procesu przewozu.

2. Krok drugi

Właściwy przewoźnik po otrzymaniu od nadawcy klucza uwierzytelniającego wypełnia swoje dane, podając w nich numer rejestracyjny pojazdu oraz datę rozpoczęcia i zakończenia przewozu.

3. Krok trzeci

Przedsiębiorstwo odbierające towar uzupełnia zgłoszenie SENT, wpisując do niego datę otrzymania towaru, najpóźniej dzień po dostawie.

W związku z tym każdy z uczestników przewozu towarów musi pilnować formalności związanych z systemem SENT, aby nie otrzymać kary.

Jak wykorzystać system SENT do celów własnych?

Pomimo tego, że wprowadzenie systemu SENT nałożyło na wszystkich uczestników procesu przewozu dodatkowe obowiązki, możliwe jest także wykorzystanie go do wewnętrznych celów przedsiębiorstw.

Jak mówi specjalista z firmy Mega Gliwice, zajmującej się hurtową sprzedażą oleju napędowego: wprowadzone od 1 stycznia 2019 roku przepisy związane z monitorowaniem kierowców poprzez GPS w ramach systemu SENT, mają także swoje korzyści dla przedsiębiorstwa. Dane geolokalizacyjne wskazują bowiem położenie środka transportu, jego prędkość, a także odległość od punktu docelowego. Dzięki temu każdy z naszych klientów może sam kontrolować, kiedy dotrze do niego zamówiony towar, a to znacznie usprawnia proces jego odbioru. Informacje te stają się także niezwykle przydatne dla  spedytorów, którzy mają pełną kontrolę nad procesem przewozu.

Jak widać system SENT to nie tylko obowiązki, ale także możliwość zachowania jasności i czytelności całego procesu przewozu dla wszystkich jego uczestników, co znacznie wpływa na zwiększenie jego jakości.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.