Sprzedaż nieruchomości. Na co zwrócić uwagę?
Aby sprzedaż nieruchomości okazała się satysfakcjonującym przedsięwzięciem, powinna przynieść właścicielowi maksymalną stopę zwrotu. W tym celu warto dokładnie zaplanować całą procedurę i ustalić strategię, która pozwoli pozyskać potencjalnych klientów zainteresowanych kupnem oferowanej nieruchomości. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę, jak postępować i jakich błędów unikać przy sprzedaży nieruchomości?
Cena na poziomie
Ustalenie właściwej ceny to najważniejszy krok do uzyskania oczekiwanej stopy zwrotu z transakcji. W tym celu warto wziąć pod uwagę dwa podstawowe czynniki: stan techniczny nieruchomości oraz jej lokalizację. Skutecznym narzędziem przy ustalaniu wartości danego lokalu, budynku czy działki może okazać się wycena nieruchomości. Usługa ta, którą znajdziemy w ofercie firm specjalizujących się w pośrednictwie i zarządzaniu nieruchomościami, takich jak NAI Estate Fellows, pozwala określić wartość obiektu z uwzględnieniem aktualnej sytuacji panującej na rynku nieruchomości (włączając w to porównanie z konkurencyjnymi ofertami), a także biorąc pod uwagę ewentualne korzyści inwestycyjne dla potencjalnego nabywcy. Dzięki temu możemy ustalić realną wartość nieruchomości, unikając ryzyka zaniżenia czy zawyżenia ceny.
Oferta nie dla każdego
Znane powiedzenie mówiące o tym, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego, w pewien sposób odnosi się również do sprzedaży nieruchomości. Okazuje się bowiem, że by uzyskać realne zainteresowanie daną nieruchomością i osiągnąć wysoką stopę zwrotu, należy skierować ofertę do określonej grupy docelowej. W tym celu należy zastanowić się nad tym, kogo może zainteresować sprzedawany przez nas lokal czy obiekt. Czy chcemy trafić do klientów indywidualnych poszukujących domu lub mieszkania, czy może do firm i instytucji zainteresowanych kupnem powierzchni handlowych bądź działek inwestycyjnych. Oprócz tego oferta powinna być odpowiednio napisana i zilustrowana zdjęciami, w taki sposób, by przekaz trafił do docelowego klienta. Ważny jest również marketing nieruchomości, czyli to, jak będziemy promować i prezentować ofertę – za pomocą jakich środków przekazu, np. w mediach społecznościowych czy branżowych.
Skuteczne negocjacje i dobra umowa
Proces sprzedaży nieruchomości nie kończy się w momencie, gdy znajdziemy klienta wyrażającego chęć nabycia oferowanego przez nas lokalu, obiektu czy działki. W tym momencie rozpoczyna się bowiem niezwykle istotny dla ustalenia ostatecznej ceny sprzedaży etap negocjacji. Jeśli już uda nam się osiągnąć kompromis cenowy, zwróćmy uwagę na odpowiednie skonstruowanie umowy, od której zależy bezpieczeństwo transakcji. Dobrym rozwiązaniem może być sporządzenie umowy przedwstępnej z koniecznością zapłaty zadatku. Ważne jest również, aby umowa miała formę aktu notarialnego. Przemyślany proces sprzedaży nieruchomości pozwoli szybko osiągnąć oczekiwane zyski.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana