Sposoby zabezpieczania aluminium przed korozją
Aluminium to metal znajdujący bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle, wykorzystuje się je między innymi w produkcji opakowań, a także elementów instalacji czy profili okiennych. Jedną z jego istotnych zalet jest wyższa niż w przypadku powszechnie spotykanej stali odporność na korozję. Wyższa odporność nie oznacza jednak całkowitej niewrażliwości – w trudnych warunkach nawet aluminium może korodować. Jak je przed tym zabezpieczać?
Korozja aluminium – czym jest spowodowana?
Specyficzną właściwością aluminium jest to, że po wystawieniu na działanie powietrza atmosferycznego na jego powierzchni wytwarza się warstwa tlenku glinu. Powłoka ta szczelnie przywiera do metalu, zapobiegając tym samym jego dalszemu utlenianiu. Pod tym względem aluminium przypomina miedź oraz jego stopy, które w podobnym warunkach pokrywają się zielonkawą warstwą patyny. Niemniej ta naturalna ochrona ma również swoje ograniczenia, a jej skuteczność spada pod wpływem wilgoci oraz środowiska, w którym występują silne związki kwasowe czy zasadowe. W takich warunkach aluminium również może korodować, czego oznaką jest powstawanie na nim specyficznego, białego nalotu oraz tak zwanych wżerów – zagłębień, które z czasem mogą prowadzić do znacznego osłabienia wytrzymałości metalu. Również pod wpływem innych metali, na przykład miedzi może zachodzić proces korodowania aluminium.
Metody ochrony aluminium
Aluminium może być trwale i skutecznie chronione przed korozją nawet w trudnych warunkach na trzy sposoby: metodą elektrochemiczną, poprzez zastosowanie inhibitorów korozji oraz wykonanie powłoki ochronnej w procesie lakierowania proszkowego. Pierwsza z tych metod bazuje na fakcie, że korozja jest wynikiem różnic potencjałów na powierzchni metalu – zmieniając potencjał elektrodowy aluminiowego elementu, na przykład poprzez połączenie go z innymi metalami, możliwe jest zapobieganie korozji. Druga metoda polega na wykorzystaniu związków chemicznych, które rozpuszcza się w cieczach mających kontakt z elementami aluminiowymi – przywierają one do powierzchni metalu, zabezpieczając tym samym przed wpływem innych związków o właściwościach korozyjnych. Metoda trzecia, czyli lakierowanie proszkowe, jest najskuteczniejsze i najpowszechniej stosowane.
- Jak sama nazwa wskazuje, do lakierowania używamy farby pod postacią suchego, naładowanego elektrostatycznie proszku – mówi przedstawiciel firmy Maleks – Dzięki swemu ładunkowi, proszek jest w stanie przywrzeć do powierzchni uziemionego wcześniej metalowego elementu, pokrywając ją całkowicie w nawet trudno dostępnych zakamarkach. Następnie element umieszczany jest w piecu rozgrzanym do odpowiednio wysokiej temperatury. Pod wpływem ciepła farba w proszku topi się i ulega polimeryzacji, trwale łącząc się z powierzchnią. Powstała w ten sposób powłoka szczelnie izoluje metal od środowiska zewnętrznego, chroniąc go przed korozją.
Bardzo ważne jest, że żadna z opisanych metod nie jest skuteczna, jeśli zostanie użyta na już skorodowanym metalu. Jeśli aluminium zostało zaatakowane przez korozję, należy usunąć jej ogniska.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana