Artykuł sponsorowany

Ślady zużycia auta z leasingu. Co jest dopuszczalne, a co wymaga naprawy?

Ślady zużycia auta z leasingu. Co jest dopuszczalne, a co wymaga naprawy?

Leasing to popularna w dzisiejszych czasach metoda finansowania zakupu różnego rodzaju urządzeń – przede wszystkim samochodów. Korzystając z leasingowanego auta ponosimy pewną odpowiedzialność za jego stan techniczny, w tym za pojawiające się uszkodzenia czy ślady zużycia. Jeśli po zakończeniu umowy leasingowej zdecydujemy się na zwrot pojazdu, powinniśmy zająć się uszkodzeniami, które powstały w czasie jego eksploatacji.

Uszkodzenia leasingowanego pojazdu – kto za nie odpowiada?

Leasing to forma umowy cywilnoprawnej, na mocy której leasingodawca (nazywany również finansującym) udostępnia posiadany przez siebie przedmiot leasingobiorcy (korzystającemu) w zamian za ustalone ratalne opłaty. Po spłaceniu wszystkich rat leasingobiorca może zdecydować się na wykupienie przedmiotu, z którego skorzystał lub zwrócić go leasingodawcy. Właśnie możliwość wykupu rzeczy będącej przedmiotem leasingu odróżnia leasing od wynajmu – a stąd wynikają różnice w odpowiedzialności za stan używanego sprzętu.

- Zgodnie z przepisami zawartymi w artykule 709 Kodeksu Cywilnego odpowiedzialność ta spada na leasingobiorcę, mimo, że przedmiot leasingu wciąż pozostaje własnością leasingodawcy – wyjaśnia przedstawiciel firmy S PlusTo z kolei pociąga za sobą odpowiedzialność leasingobiorcy za stan techniczny pojazdu w momencie jego zwrotu. Jeśli decydujemy się na oddanie leasingowanego samochodu, musimy zadbać o to, by był on w stanie należytym tzw normatywnym, a więc nosił jedynie ślady zużycia, powstające w wyniku jego normalnej eksploatacji.

Co naprawiać, a czego nie?

Odpowiedzialność użytkownika leasingowanego pojazdu oznacza, że musi on ponosić koszty usunięcia jego ewentualnych uszkodzeń – nie może zaniedbać pojazdu i oddać go leasingodawcy w stanie wskazującym, że jest wadliwy. Należy jednak zwrócić uwagę, że zakres odpowiedzialności leasingobiorcy dotyczy jedynie uszkodzeń, które nie są wynikiem normalnej eksploatacji. Co należy przez to rozumieć? Praktycznie każdy układ wchodzących w skład konstrukcji samochodu podlega zużyciu – klocki hamulcowe ścierają się kiedy hamujemy, w układzie napędowym powstaje wysoka temperatura i tarcie, które sprzyja stopniowemu niszczeniu poszczególnych elementów. Podobnie wygląda sytuacja z klimatyzacją, układem elektrycznym itd. Kierowca nie jest w stanie im zapobiegać, może co najwyżej minimalizować ich postępowanie (np. poprzez stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego i jego regularną wymianę), a zatem nie jest zobowiązany do wymiany zużywających się elementów przy zdawaniu samochodu. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku ewentualnych uszkodzeń, których powstawanie nie jest uzależnione od eksploatacji pojazdu. Do takich uszkodzeń zaliczamy np. porysowaną karoserię, zniszczoną tapicerkę, stłuczone lampy. Tego typu wady leasingobiorca musi usunąć. Innymi słowy: samochód musi zostać przed zwrotem doprowadzony do takiego stanu, w jakim byłby pojazd w jego wieku bez żadnych uszkodzeń.

Pomocnym w tej kwestii jest Przewodnik Zwrotu Pojazdów wydany przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu. Wskazuje on w zrozumiały sposób przykłady uszkodzeń normatywnych i ponadnormatywnych. Podczas przygotowania auta do zdania Serwisy sieci S-PLUS usuwają tylko szkody ponadnormatywne, pozwalając zaoszczędzić przy zwrocie minimum 30% wartości kar.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.