Artykuł sponsorowany

Rynek odzieży używanej w Polsce – charakterystyka

Rynek odzieży używanej w Polsce – charakterystyka

Wielu osobom odzież używana kojarzy się z brudem i biedą. Nic bardziej mylnego. Choć zdarza się, że ubrania nieprzyjemnie pachną, wcale nie jest to podyktowane tym, że użytkował je ktoś niedbający o higienę. Często jest to wynikiem transportu – spakowane ubrania przemierzają długą drogą, nim trafią na sklepowe wieszaki. W secondhandach często sprzedawane są także markowe produkty. Wszystko to zależy od rodzaju towaru, jaki jest sprowadzany do sklepu.

Rynek odzieży używanej w liczbach

Sklepy z odzieżą używaną przeżywają swoją drugą młodość. Powstaje coraz więcej secondhandów, w większych i mniejszych miejscowościach, co jest podyktowane potrzebami rynku i jego konsumentów. Aktualnie w Polsce znajduje się około 30 tysięcy secondhandów.

Ubrania używane sprowadzane są głównie z Wielkiej Brytanii, ale także Szkocji, Niemiec, Dani i Skandynawii. Z wyliczeń specjalistów wynika, że miesięcznie do Polski trafia nawet 200 tysięcy ton odzieży. Część z nich trafia do sortowni, gdzie podlega selekcji, a część bezpośrednio do sklepów.

Na czym polega sortowanie odzieży używanej?

Sortowaniem określa się selekcjonowanie towaru według określonych kryteriów. Ubrania sortuje się ze względu na jakość, płeć oraz typ odzieży.Pierwszy typ sortowaniapomaga rozdzielić odzież używaną na trzy podkategorie:

  • Cream - odzież używana najwyższej jakości, wśród której występują ciuchy nowe z metkami, a także sporo rzeczy markowych;
  • Pierwszego gatunku – nadal dobra jakość odzieży, bez plam i dziur, ale jednocześnie niezawierająca towarów luksusowych;
  • Drugiego gatunku - odzież słabej jakości.

Nie wszystkie hurtownie odzieży używanej podejmują się sortowania towaru. Często wiąże się to ze zbyt wysokimi kosztami. Wiele hurtowni sprawdza jednak swój towar niesortowany przed zakupem, aby zapewnić najwyższą jakość produktów. Dyktowane jest to także zwiększającą się liczbą zwolenników zakupu w sklepach z „nie sortem” – nigdy nie wiadomo, na co się trafi. Szperanie między wieszakami może wówczas przysporzyć jeszcze więcej frajdy niż samo kupowanie.

Kolekcjonerskie perełki

Moda używana kiedyś kojarzona była tylko i wyłącznie z biedną grupą społeczną. Współcześnie coraz więcej osób młodych ubiera się w tych sklepach.

Pracownica firmy Darja, hurtowni odzieży używanej istniejącej na polskim rynku już od dwudziestu lat, w następujący sposób tłumaczy ten fenomen: Moda używana jest nie tylko ponadczasowa, ale także wyjątkowa. Młodzi ludzie, chcący wyróżnić się z tłumu, bez trudu znajdą w ofercie secondhandów rzeczy niespotykane i unikatowe. Nietrudno o perełki, których później próżno szukać na ulicy.

Warto wspomnieć również o aspekcie ekologicznym. Ubrania na rynku odzieży używanej znajdują się już od jakiegoś czasu, ponieważ przekazywane są z rąk do rąk. Zamiast trafić na wysypisko, gdzie zaśmieciłyby planetę, otrzymują drugie życie. W ten sposób nie napędza się niepotrzebnie produkcji i nie generuje kolosalnych kosztów i energii niezbędnej do jej wyprodukowania.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.