Różnice między księgowością pełną a uproszczoną
Działalność gospodarcza oznacza nie tylko konieczność naliczania i płacenia podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne, ale również prowadzenia dokumentacji księgowej, w której będą rejestrowane wszystkie zdarzenia gospodarcze, w jakich firma bierze udział. W zależności od formy prawnej oraz uzyskiwanych przychodów sposób wypełniania obowiązków rachunkowych może być różny i obejmować albo księgowość pełną, albo uproszczoną.
Na czym polega księgowość pełna?
Księgowość pełna odbywa się na zasadach ujętych w Ustawie o rachunkowości. Do jej prowadzenia są zobowiązane spółki kapitałowe – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna, a także spółka komandytowa i komandytowo-akcyjna. W ramach obowiązków związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych firma musi przygotować odpowiedni plan kont oraz założyć księgę główną, w której będą rejestrowane wszystkie przeprowadzane transakcje. Oprócz niej konieczny będzie także dziennik, gdzie znajdą się dane o poszczególnych zdarzeniach w porządku chronologicznym oraz księga pomocnicza do zbierania informacji o rozliczeniach dodatkowych. Konieczna dokumentacja księgowa to również zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych. Niezbędny będzie też inwentarz, będący wykazem składników majątku firmy. Przy pełnej rachunkowości należy również sporządzać sprawozdania finansowe – rachunek zysków i strat oraz bilans. Duże firmy muszą ponadto zlecać badanie swoich ksiąg biegłemu rewidentowi.
Jak prowadzi się księgowość uproszczoną?
Przepisy przewidują także możliwość prowadzenia księgowości uproszczonej. Mogą z niej korzystać jednoosobowe działalności gospodarcze, a także spółki cywilne oraz niektóre spółki osobowe – spółka jawna albo partnerska. Możliwość ta wiąże się jednak z limitem przychodów wynoszącym 2 miliony euro. Jeśli zostanie on przekroczony, konieczne będzie przejście na rachunkowość pełną. Zmiana może też nastąpić dobrowolnie, mimo nieprzekraczania progu przychodowego. Podstawowym rodzajem dokumentacji księgowej w ramach rachunkowości uproszczonej jest Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów. Przy działalności w niektórych branżach można też zdecydować się na Ewidencję przychodów związaną z płaceniem podatku ryczałtowego, a przy działalności na małą skalę również z Karty podatkowej. Ze względu na złożoność systemu podatkowego prowadzenie ksiąg najlepiej powierzyć profesjonalnemu biuru rachunkowemu. Dobrym przykładem takiej firmy będzie Ed-Pro Expert ze Szczecina, oferująca kompleksową obsługę księgową.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana