Artykuł sponsorowany

Różnice między księgowością pełną a uproszczoną

Różnice między księgowością pełną a uproszczoną

Każdy właściciel firmy musi dokonać wyboru między księgowością pełną a uproszczoną. Niektórzy przedsiębiorcy mogą wybrać sposób ewidencjonowania przychodów i wydatków swojej działalności w zgodzie z własnymi potrzebami, innych ograniczają konkretne przepisy. Różnic między dwoma rozwiązaniami jest jednak sporo. Największa dotyczy z pewnością stopnia trudności prowadzenia wybranej księgowości.

Księgowość pełna a uproszczona - krótka charakterystyka

Księgowość pełna jest bardzo szczegółowa i dość skomplikowana. Z racji wielu niewiadomych w zakresie jej prowadzenia, wiele firm decyduje się na skorzystanie z usług biur rachunkowych. Dzięki ich wsparciu nie ma mowy o pomyłkach, które właściciela firmy mogą sporo kosztować.

Zapewniamy kompleksową obsługę finansowo-księgową oraz płacową podmiotów gospodarczych.  Naszym celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, skuteczne dbanie o interesy naszych klientów, wyręczenie ich w  niejednokrotnie czasochłonnym i skomplikowanym prowadzeniu księgowości – zapewnia biuro rachunkowe Krystianna Domiter.

Obowiązek prowadzenie księgowości pełnej ciąży między innymi na spółkach cywilnych, spółkach handlowych, a także osobach fizycznych, spółkach jawnych osób fizycznych oraz spółkach partnerskich, jeżeli ich przychody netto za poprzedni rok obrotowy osiągnęły równowartość co najmniej dwóch milionów euro. Prowadzenie tak dokładnych ksiąg handlowych umożliwia jednak bieżącą i wnikliwą kontrolę spraw finansowych przedsiębiorstwa. W ramach księgowości pełnej prowadzi się dziennik, księgę główną wraz z zestawieniem obrotów i księgi pomocnicze. Spisywany jest też inwentarz dotyczący aktywów oraz pasywów firmy.

Drugi sposób księgowania wyróżniają proste zasady gromadzenia danych finansowych. Jest to znacznie prostsza metoda i jeśli to na nią się zdecydujesz, swoje księgi możesz prowadzić samodzielnie. Trzy podstawowe formy prowadzenia księgowości uproszczonej, to kolejno księga przychodów i rozchodów, karta podatkowa lub ryczałt ewidencjonowany.

Księgowość pełna a uproszczona – wady i zalety obydwu rozwiązań

 Ewidencjonowanie przychodów i wydatków w dwóch opisanych wyżej formach dzieli bardzo dużo. I nie chodzi wyłącznie o potencjalne trudności z samodzielnym rozliczaniem podatku. Księgowość uproszczona jest mało kosztowna, bo z powodzeniem można prowadzić ją samodzielnie. Uproszczona forma prowadzenia ewidencji nie daje jednak żadnych informacji o stanie firmy. Z kolei pełna księgowość umożliwia szczegółową analizę jej finansów. Szereg wymagań i obowiązków z nią związanych wymusza jednak konieczność skorzystania z usług profesjonalnych biur rachunkowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.