Różnice między księgowością pełną a uproszczoną
Każdy właściciel firmy musi dokonać wyboru między księgowością pełną a uproszczoną. Niektórzy przedsiębiorcy mogą wybrać sposób ewidencjonowania przychodów i wydatków swojej działalności w zgodzie z własnymi potrzebami, innych ograniczają konkretne przepisy. Różnic między dwoma rozwiązaniami jest jednak sporo. Największa dotyczy z pewnością stopnia trudności prowadzenia wybranej księgowości.
Księgowość pełna a uproszczona - krótka charakterystyka
Księgowość pełna jest bardzo szczegółowa i dość skomplikowana. Z racji wielu niewiadomych w zakresie jej prowadzenia, wiele firm decyduje się na skorzystanie z usług biur rachunkowych. Dzięki ich wsparciu nie ma mowy o pomyłkach, które właściciela firmy mogą sporo kosztować.
– Zapewniamy kompleksową obsługę finansowo-księgową oraz płacową podmiotów gospodarczych. Naszym celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, skuteczne dbanie o interesy naszych klientów, wyręczenie ich w niejednokrotnie czasochłonnym i skomplikowanym prowadzeniu księgowości – zapewnia biuro rachunkowe Krystianna Domiter.
Obowiązek prowadzenie księgowości pełnej ciąży między innymi na spółkach cywilnych, spółkach handlowych, a także osobach fizycznych, spółkach jawnych osób fizycznych oraz spółkach partnerskich, jeżeli ich przychody netto za poprzedni rok obrotowy osiągnęły równowartość co najmniej dwóch milionów euro. Prowadzenie tak dokładnych ksiąg handlowych umożliwia jednak bieżącą i wnikliwą kontrolę spraw finansowych przedsiębiorstwa. W ramach księgowości pełnej prowadzi się dziennik, księgę główną wraz z zestawieniem obrotów i księgi pomocnicze. Spisywany jest też inwentarz dotyczący aktywów oraz pasywów firmy.
Drugi sposób księgowania wyróżniają proste zasady gromadzenia danych finansowych. Jest to znacznie prostsza metoda i jeśli to na nią się zdecydujesz, swoje księgi możesz prowadzić samodzielnie. Trzy podstawowe formy prowadzenia księgowości uproszczonej, to kolejno księga przychodów i rozchodów, karta podatkowa lub ryczałt ewidencjonowany.
Księgowość pełna a uproszczona – wady i zalety obydwu rozwiązań
Ewidencjonowanie przychodów i wydatków w dwóch opisanych wyżej formach dzieli bardzo dużo. I nie chodzi wyłącznie o potencjalne trudności z samodzielnym rozliczaniem podatku. Księgowość uproszczona jest mało kosztowna, bo z powodzeniem można prowadzić ją samodzielnie. Uproszczona forma prowadzenia ewidencji nie daje jednak żadnych informacji o stanie firmy. Z kolei pełna księgowość umożliwia szczegółową analizę jej finansów. Szereg wymagań i obowiązków z nią związanych wymusza jednak konieczność skorzystania z usług profesjonalnych biur rachunkowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana