Artykuł sponsorowany

Różnice między księgowością pełną a uproszczoną

Różnice między księgowością pełną a uproszczoną

Wielu początkujących przedsiębiorców staje przed trudnym wyborem, jakim jest określenie formy księgowości, na której opierają się wszelkie procesy finansowe prowadzone w przedsiębiorstwie. Właściciel firmy ma do wyboru dwa typy księgowości, którymi są księgowość pełna oraz wersja uproszczona. Przekonaj się, kiedy wybrać daną księgowość, czym charakteryzuje się każda z nich i jakie są różnice między wersją pełną a uproszczoną.

W jakich sytuacjach wybierać konkretny typ księgowości?

Warto pamiętać, że decyzja o wyborze rodzaju księgowości nie zależy tylko od właściciela firmy, lecz także od z góry zatwierdzonych norm i przepisów. Przedsiębiorcy, których przychody za miniony rok przekroczyły równowartość dwóch milionów euro netto, muszą rozliczać się przy pomocy księgowości pełnej. Tylko z tej formy księgowości mogą skorzystać także spółki komandytowe, kapitałowe, komandytowo –akcyjne i osoby prawne.

Za pomocą księgowości uproszczonej mogą rozliczać się małe firmy, nieposiadające żadnych problemów z określeniem źródeł i obliczaniem kosztów oraz przychodów. Osoby zastanawiające się nad wyborem konkretnej formy księgowości uproszczonej powinny oszacować wartość spodziewanych kosztów i przychodów, a także obliczyć wielkość podatków w każdej z możliwych form opodatkowania. To pozwoli na wybranie najbardziej opłacalnej wersji.

Księgowość pełna, czyli rozbudowany system

Księgowość pełna to pojęcie obejmujące rozbudowany, a także precyzyjny system, pozwalający na rejestrację zarówno przychodów, jak i rozchodów przedsiębiorstwa. Przy jej pomocy można także wyliczać wysokość zobowiązań podatkowych.

Do atrybutów księgowości pełnej zaliczają się księgi pomocnicze, księga główna, zestawienie sald i obrotów, a także wykaz aktywów i pasywów. Skorzystanie z tej formy księgowości zapewnia możliwość pozyskania analizy, a także przeprowadzenia nadzoru nad informacjami oraz danymi połączonymi z finansowym aspektem funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Jak podkreśla ekspert reprezentujący J – J Biuro Rachunkowe: Księgowość pełna ułatwia planowanie nowych inwestycji firmy. Co więcej, dzięki jej wykorzystaniu przedsiębiorstwo ma możliwość uzyskania pełnego obrazu aktualnej sytuacji finansowej.

Księgowość uproszczona – mniej wymagająca wersja

Księgowość uproszczona (w przeciwieństwie do księgowości pełnej) nie wymaga stosowania skomplikowanych procedur. Ta forma finansowego rozliczania się z urzędem skarbowym może mieć różne rodzaje, lecz żaden z nich nie wymaga prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wśród atrybutów księgowości uproszczonej znajduje się księga przychodów i rozchodów, karta podatkowa oraz ryczałt ewidencyjny.

Księgowość uproszczona w formie księgi przychodów i rozchodów chętnie wybierana jest przede wszystkim przez małe firmy. Ryczałt ewidencyjny sprawdza się u budowlańców, osób prowadzących działalność handlową lub właścicieli restauracji. Z kolei karta podatkowa dostępna jest jedynie dla ściśle określonej grupy przedsiębiorców. Z tego względu jest najrzadziej wybieranym typem księgowości uproszczonej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.