Różnice między badaniem technicznym a przeglądem serwisowym
Wielu nawet doświadczonych kierowców wciąż mylnie określa badanie techniczne pojazdu i wiąże je z przeglądem serwisowym. Warto zaznaczyć, że zadaniem badania technicznego jest określenie, czy samochód spełnia wymogi prawne Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Z kolei przegląd serwisowy ma przekazać kierowcy informacje o jego stanie technicznym. Przekonaj się, czym jeszcze różni się badanie techniczne od przeglądu serwisowego.
Przegląd serwisowy
Przegląd pojazdu, w przeciwieństwie do badania technicznego, nie jest obowiązkowy. Jednak jego nieprzeprowadzenie będzie skutkować utratą gwarancji w przypadku nowszych samochodów. Przegląd zalecany jest także dla samochodów używanych, pozwala on na eliminacje usterek i podwyższa poczucie bezpieczeństwa oraz komfortu w kierowaniu samochodem.
Jak twierdzi ekspert reprezentujący stację kontroli pojazdów Kros: „Warto pamiętać, że prawidłowo serwisowany samochód nie tylko jest mniej awaryjny, ale także posiada większą wartość rynkową”.
W skład podstawowej wersji przeglądu wchodzi wymiana filtra oleju wraz z olejem silnikowym, a w razie potrzeby także płynu hamulcowego, świec, czy filtrów powietrza. Cena takiego przeglądu zależy od ilości wymienianych płynów oraz części, a także od marki samochodu, którym się poruszamy i lokalizacji, czyli miejsca, gdzie chcemy wykonać przegląd.
Badanie techniczne
Przeprowadzenie badania technicznego w przeciwieństwie do przeglądu serwisowego jest obowiązkowe. Co ciekawe, nowe samochody, które posiadają homologację są z niego przez pewien czas zwolnione. Pierwsze badanie techniczne muszą wykonać dopiero po 3 latach od rejestracji, kolejne po dwóch i dopiero wtedy obowiązuje coroczne sprawdzanie stanu technicznego pojazdu. To od badania technicznego zależy dopuszczenie samochodu do ruchu. Ma na to wpływ nie tylko stan elementów oświetlenia, hamulców, układu kierowniczego, nadwozia, silnika i innych elementów, ale także identyfikacja pojazdu. Polega ona na sprawdzeniu zgodności numerów VIN z dowodem rejestracyjnym. Dodatkowej kontroli podlegają samochody wyposażone w instalację LPG, czy CNG. Kolejną cechą różniącą badanie od przeglądu jest z góry ustalona cena. Koszt podstawowego badania wynosi 100 zł, a dla samochodów podlegających dodatkowej kontroli 162 złote. Co istotne, jeśli nasz samochód nie przejdzie badania technicznego, negatywna decyzja Stacji Kontroli skutkuje zatrzymaniem przez nią dowodu rejestracyjnego. Dzięki posługiwaniu się tymczasowym dokumentem możemy w ciągu 14 dni usunąć usterkę, aby odzyskać dokument.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana