Rodzaje uszkodzeń szyb samochodowych
Uszkodzona czy pęknięta szyba może przytrafić się każdemu kierowcy, bez względu na model czy wiek pojazdu. Problem ten najczęściej dotyczy przednich szyb, które są narażone na uderzenia drobnych kamyków. Są one wykorzystywane do uzupełniania ubytków w asfalcie, jednak w połączeniu z nadmierną prędkością mogą wyrządzić wiele szkód. Jakie rodzaje uszkodzeń szyb samochodowych można wyróżnić i jak sobie z nimi radzić? Podpowiadamy.
Jakie rodzaje uszkodzeń szyb samochodowych są najczęstsze?
Uszkodzenie szyb samochodowych to jeden problem, który może mieć różne oblicza. W zależności od czynnika, który wywołał sytuację, może to być drobne uszkodzenie punktowe, jak i poważne pęknięcie wzdłużne. Pierwszy typ dotyczy wystąpienia niewielkich ubytków, o średnicy nie większej niż 10 mm. Mogą one występować w formie okręgu bądź przypominać bumerang. Wśród częstych uszkodzeń pojawiają się także tzw. gwiazdki – od okręgu rozchodzi się kilka/kilkanaście mikropęknięć – wyjaśnia ekspert z firmy AGA-POL Auto Szyby.
Najpoważniejszymi uszkodzeniami szyb samochodowych są tzw. kombinowane i pęknięcia wzdłużne. Obejmują one dużą powierzchnię, mogą pojawiać się w dowolnym jej miejscu, jak i przy krawędzi. Z uwagi ich na skalę i możliwość rozejścia się pęknięć po całej powierzchni, konieczne jest ich jak najszybsze naprawienie.
Jak można naprawić uszkodzone szyby?
Już na wstępie należy zaznaczyć, że nie każde uszkodzenie szyby samochodowej może zostać naprawione. W poważniejszych sytuacjach konieczne jest jej wymienienie na nową. Nowoczesne technologie umożliwiają usuwanie ubytków w postaci niewielkich pęknięć bądź drobnych ubytków. Naprawa szyby samochodowej pozwala przywrócić jej wytrzymałość na poziomie nawet 95% i co najważniejsze – nie zajmuje wiele czasu. Czynności te zajmują około 30 minut, a po ich zakończeniu kierowca może od razu jeździć pojazdem. Niestety, nie jest to możliwe przy wymianie szyby na nową.
W procesie naprawy drobnych uszkodzeń jest wykorzystywana żywica. Odpowiednio wtłoczona, na uprzednio przygotowaną powierzchnię, dokładnie wypełnia wszelkie ubytki. Uzyskanie pożądanego efektu i wytrzymałości wymaga dokładnego przeprowadzenia prac. Niewłaściwe nałożenie substancji, pomimo dokładnego osuszenia powierzchni i późniejszego utwardzenia, może doprowadzić do wystąpienia kolejnych pęknięć. Tego typu czynności są wykonywane w stosunku do szyb przednich. Jeśli problem dotyczy szyb bocznych lub tylnej, konieczna jest ich wymiana na nowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana