Rodzaje instalacji gazowych w aucie
Nie od dziś wiadomo, że instalacja LPG w aucie ma wiele zalet. Przede wszystkim gaz jest tańszym źródłem zasilania niż benzyna czy olej napędowy. Oprócz tego to o wiele bardziej ekologiczne rozwiązanie, ponieważ nie emituje przy spalaniu toksycznych gazów, a więc nie wytwarza smogu. Inwestycja w założenie instalacji gazowej naprawdę szybko się zwraca. Jakie w takim razie można wyróżnić jej rodzaje?
Co to jest instalacja LPG?
Określenie LPG oraz gaz są zamiennie stosowane. Sam skrót LPG (ang. Liquified Petroleum Gas) oznacza płynny gaz naftowy, czyli mieszaninę propanu oraz butanu. Aby samochód mógł się poruszać na gaz, najpierw musi zostać zamontowana specjalna instalacja LPG. Panuje powszechna opinia, że we wszystkich autach da się ją umieścić, natomiast im bardziej skomplikowany będzie to proces, tym wyższa cena. Najczęściej montaż instalacji gazowej odbywa się ze względów ekonomicznych. Taka instalacja składa się przede wszystkim z:
- zbiornika LPG,
- wlewu paliwa,
- regulatora przepływu,
- parownika,
- zaworu odcinającego,
- osprzętu zbiornika.
Rodzaje instalacji LPG
Do podstawowych rodzajów instalacji LPG można zaliczyć:
- instalację mieszalnikową (III generacja),
- instalację wytryskową (IV generacja),
- bezpośredni wytrysk gazu (V generacja).
Najstarszym z podanych typów jest instalacja mieszalnikowa. Wciąż używa się tego typu instalacji, ale z pewnych względów nie jest ona wskazana. Choć zapewnia bardzo tani i łatwy montaż, to jednak wpływa negatywnie na działanie silnika. Przy niej spalanie będzie większe, osiągi mniejsze i na dodatek można uświadczyć charakterystycznego strzelania. Poza tym to bardzo trudna do wyregulowania instalacja.
Coraz częściej spotykane są instalacje IV generacji, czyli wytryskowe, które umożliwiają pośrednie wtryskiwanie paliwa. W tym przypadku zużycie gazu jest większe niż np. benzyny, ale nie słychać już charakterystycznego dla instalacji mieszalnikowej strzelania, a poza tym nie zmieniają się osiągi.
– Jeszcze nowszą, ale i najdroższą (nawet kilkanaście tysięcy złotych) instalacją jest bezpośredni wytrysk gazu. Tak wyposażony samochód jeździ tak samo jak na benzynie. Przełączanie jest niemal nieodczuwalne. Benzyna nie jest tu nawet potrzebna w przypadku rozruchu. Za jej pomocą można dużo zaoszczędzić, choć inwestycja początkowa na pewno jest droga – tłumaczy przedstawiciel firmy WÓJCIK Autogaz.
Zamontowanie instalacji gazowej niesie ze sobą dużo zalet. Warto nad nią pomyśleć, szczególnie w kontekście drugiej opcji zasilania samochodu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana