Rodzaje i charakterystyka pasów napędowych
Większość maszyn i urządzeń wymaga stosowania różnych rozwiązań, które pozwolą na efektywne przenoszenie mocy dostarczanej przez silnik do ruchomych elementów roboczych. Wśród najbardziej rozpowszechnionych metod znajduje się wykorzystywanie jednego z trzech typów przekładni pasowych – używających pasów płaskich, uzębionych albo klinowych. Każda z nich ma swoje zalety i obszar, w którym jest wybierana najczęściej.
Przekładnie pasowe i używane w nich pasy
Przekładnie pasowe należą do grupy przekładni cięgnowych i dają możliwość przekazywania ruchu obrotowego z napędzanego koła pasowego na koło bierne. Ich cechami charakterystycznymi jest niewielka masa, kompaktowe rozmiary oraz mała awaryjność. Plusem jest również cicha praca i brak drgań. Przekładnie tego rodzaju sprawdzają się zarówno przy dużych prędkościach obrotowych, jak i przy przenoszeniu wysokich momentów obrotowych. Jeśli chodzi o rodzaje używanych pasów napędowych, to wyróżniamy wśród nich pasy płaskie, uzębione lub klinowe – w zależności od tego, jakie potrzeby wiążą się z konkretnym zastosowaniem.
Pasy płaskie
Pasy płaskie przenoszą napęd za sprawą sprzężenia ciernego między wewnętrzną powierzchnią pasa a kołami lub bębnami, które tworzą przekładnię. W większości przypadków są stosowane jako pasy napędowo-transportowe, a ich zewnętrzna powierzchnia jest dodatkowo przystosowana do przemieszczania produktów. Najczęściej montuje się na nich m.in. wszelkiego typu kliny naprowadzające czy progi, kliny, listwy, a także falbany boczne.
Pasy klinowe
Pasy klinowe mają kształt przypominający odwrócony trapez. Również wykorzystują sprzężenie cierne, jednak w tym przypadku występuje ono między bocznymi powierzchniami pasa a bocznymi powierzchniami koła pasowego, dzięki czemu powierzchnia kontaktu jest stosunkowo duża mimo niezbyt wielkiej szerokości pasa. Pasy tego typu występują również w wersjach zespolonych, jako pasy wieloklinowe, które sprawdzają się przy wyższych momentach obrotowych.
Pasy uzębione
Pasy uzębione pracują dzięki sprzężeniu mechanicznemu i naciskowi wywieranemu przez powierzchnie zębów współpracującego koła napędzanego na ich uzębienie. Pasy tego typu są dostępne z zębami o różnym kształcie uzależnionym od potrzeb wynikających z konkretnego zastosowania. Najpopularniejsze to AT, T i HTD. Cechą charakterystyczną pasów uzębionych jest to, że dobrze nadają się do synchronizacji różnych elementów. Szeroki wybór pasów różnych typów można znaleźć w ofercie firmy Potyrała i Spółka, specjalizującej się w elementach do systemów transportu wewnętrznego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana