Rodzaje i budowa łańcuchów napędowych
Przenośniki taśmowe zaliczane są do urządzeń transportu bliskiego i wykorzystywane na szeroką skalę w zakładach przemysłowych w rozmaitych branżach. Większość tego typu urządzeń zasilana jest silnikami elektrycznymi. W najprostszych przenośnikach taśma napędzana jest bezpośrednio za pomocą jednego lub kilku wałów, jednak do transportu produktów o dużych gabarytach i masie używa się przenośników łańcuchowych.
Użycie napędu łańcuchowego w przenośniku taśmowym lub rolkowym pozwala na wykorzystanie urządzenia do transportu towarów o dużych wymiarach i wadze, również przy znacznym nachyleniu. Takie rozwiązania sprawdzają się w rozmaitych gałęziach przemysłu, m.in. w cementowniach i zakładach zajmujących się recyklingiem surowców wtórnych, a także w magazynach towarowych przy przeładunku i konfekcjonowaniu – opowiada nasz rozmówca z firmy Potyrała i Spółka.
Łańcuchy napędowe do przenośników
W przenośniku łańcuchowym napęd z silnika przenoszony jest na rolki za pomocą łańcucha zazębionego z kołem napędowym; mamy tu zatem do czynienia z klasyczną przekładnią łańcuchową. Funkcję cięgna w takich napędach najczęściej pełni łańcuch drabinkowy (tzw. łańcuch Galla), a dokładniej – rolkowy. Wykorzystanie łańcuchów rolkowych pozwala na znaczne obniżenie hałasu emitowanego przez urządzenie w trakcie pracy, a jednocześnie zwiększa prędkość i płynność przesuwu taśmy.
Łańcuch rolkowy zbudowany jest z płytek, sworzni, tulejek i rolek. Ułożone naprzemiennie zewnętrzne i wewnętrzne płytki o charakterystycznym kształcie ósemek pełnią funkcję łączników; rolki, zamocowane na tulejkach osadzonych na sworzniach, mogą się obracać, dzięki czemu zmniejsza się tarcie między łańcuchem i kołem napędowym. Taka konstrukcja łańcucha zwiększa odporność na zużywanie obu elementów układu i podnosi sprawność przekładni. Istotną zaletą łańcuchów rolkowych jest również łatwość skracania, wydłużania i naprawy przez odejmowanie, dodawanie lub wymianę pojedynczych ogniw.
Rodzaje łańcuchów rolkowych
Wybór rolkowego łańcucha napędowego do przenośnika uzależniony jest od planowanego wykorzystania maszyny. Do transportu towarów o mniejszej masie można używać łańcuchów jednorzędowych; w przypadku ciężkich ładunków lepiej wybrać mocniejszy łańcuch wielorzędowy. Łańcuchy dwu- i trzyrzędowe powstają przez połączenie kilku pojedynczych cięgien za pomocą odpowiednio wydłużonych sworzni. Na trwałość łańcucha napędowego wpływa oczywiście również materiał, z którego został on wykonany. Najmocniejsze są łańcuchy ze stali; do pracy w trudnych warunkach, np. na niezadaszonym terenie zakładu, warto wybrać łańcuchy ze stali nierdzewnej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana